Sunday, May 24, 2020

Du ser ut som en clown



Min fru påminner mig varje gång hon har smink på sig... Att jag kallade henne för en clown. Det var ungefär 8 år sen! Jag hoppades att hon skulle glömma det eller förlåta mig. Nej, tyvärr ingen av dom.

Varför sa jag det minns jag inte, förmodligen för att jag tycker att för mycket smink gör att man ser ut som en clown. En annan orsak kan vara att jag gillar henne som hon är - utan smink.

Hon har sällan smink på sig och brukar ofta säga till mig att jag ska vara tacksam då hon inte spenderar en massa på smink. Då googlade jag såklart smink för att kolla vad det egentligen kostar. Det var faktiskt oväntat! Varje liten sak kostar minst 100 till 300 kronor! 

Jag kan tänka mig att man behöver en hel massa eyeliners, powders, mascaras, krämer, läppstift, massa olika färger, speglar, tillbehör, hårtork och mycket, mycket mer. Det kostar säkert en tusenlapp i månaden tänker jag, ni tjejer får rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Handkräm, ansiktskräm och läppbalsam är nog det enda jag behöver. Totalkostnad 150 kr och räcker i 2-3 år. Skulle gissa att unga tjejer spenderar runt 500 kr i månaden på smink och efter 3 år är det uppe i 18 000 kr!? 

Den meningen jag sa för 8 år sedan har sparat oss ungefär 48 000 kronor på 8 år (500 kr i mån). Det är faktiskt inte så lite pengar. Dumt av mig att vi inte investerade i aktier eller fonder redan då. Det hade kunnat växa upp till 68 000 kronor. Min rekommendation: använd mindre smink och spara pengarna istället! Ni är fina som ni är! 

Två Månadslöner

18 comments:

  1. Wow, riktigt mycket pengar ni har sparat!!

    Trevlig söndag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att se över utgifter, sparar man hundralappar där, tusenlappar där, blir enormt mycket pengar om några år.

      Delete
  2. F-lediga läraren24 May

    Det beror nog på vem man är. Jag har en mascara som håller +2 år (kostnad ca 100-150kr, minns inte ens vad den kostade då jag inte minns när jag köpte den), Sen har jag en kombinerad ansiktskräm med spf och lite färg i som används som underlagskräm, kostnad ca 100kr som håller minst 1 år. Det var det hela. Dessutom är jag föräldraledig sedan januari så nu är sminkrutinen kraftigt decimerad. (Har även 1 läppstift och 1 eyeliner som jag använder vid festligare tillfällen - engångskostnad på ca 100kr st som förmodligen kommer hålla hela mitt liv).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är väldigt bra att du har koll på utgifterna! Det kan lätt sticka iväg! Helt rätt, alla spenderar olika, kan finnas tjejer som klarar sig med 200 kr om året medan andra spenderar tusenlappar i månaden...

      Delete
    2. Omg asså var försiktig. Ja en maskara kan hålla i flera år, men efter ett par månader är konserveringsmederna dåliga och du riskerar att få infekterade ögon. Ett tips är att bara köpa sample sizes av maskara. Sen slänga de efter 4 månader. För din hälsa

      Delete
  3. Det blir nog ett ganska stort inkomstbortfall för mig efter att frun avreagerat sig på mig som kallat henne för clown. Tack och lov använder hon inte smink...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah, ja, säger man ett fel ord eller mening så kan den andra inkomster försvinna fort, man ska vara VÄLDIGT försiktig vad man säger och vad man menar! :DD

      Delete
  4. Nyfiken på om din fru är medveten om att du tar cred för att hon inte väljer att lägga pengar på smink? ;-)

    För egen del lägger jag kanske 500:-/år på mascara och ansiktscreme, känns skäligt ändå. Har däremot en dotter i nedre tonåren som är väldigt intresserad av smink, men jag tänker att det är nyhetens behag. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det vet hon :) Ska be henne läsa igenom kommentarerna, kanske hon har nåt kommentar själv om detta :D

      Lite pengar att helt ok på smink, på nåt sätt känner man sig finare tänker jag? Ja, ungdomar vill också ha allt om inte mer än man själv har... :) och bättre vill dom.

      Tack för din kommentar!

      Delete
  5. Haha...Ja det var ett roligt och annorlunda inlägg. Låter dock som du kommer relativt billigt undan ändå. Mitt serum från Estee Lauder kostar runt tusenlappen och dagkrämen (50ml) runt 700 kronor. Men så är det faktiskt den kategorin som jag spenderar mest på av alla. Haha...förutom när jag råkar köpa te i lösvikt på NK för 800 kr. Ooops!

    Ha det gott och hälsa frugan!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anneli! Det var dyra grejer! Jobbar man med folk så behöver man kanske det? :) Eller ibland köper vi saker då vi alltid gjort det? Du har potential att spara ännu mer ;) var teet godare än lipton? :D

      Delete
  6. Inget fel med smink men om man har på
    sig smink varje dag så vänjer man sig
    ju vid att den personen alltid har smink
    på sig och då förloras ju själva effekten
    (bli fin) som var anledningen till att man
    valde att sminka sig från första början.

    Plus att det nedvärderar kvinnor då det
    signalerar att man inte är fin nog utan,
    visst kan man göra det för sin egen och
    kanske sin respektives skull vid speciella
    tillfällen men varje dag, absolut inte.

    Hudkrämer är en annan femma så klart men
    smink känns förlegat plus all den stress
    och press tjejer/kvinnor känner över att
    dom måste "se bra ut" som ofta kan leda rätt
    in i psykisk ohälsa och utmattningssyndrom.

    Så jag håller med dig helt och hållet, spara
    sminket till nobelfesten och årsdagen, använder
    man smink på det sättet så kan det vara värt
    ett tusing då dom speciella dagarna blir ännu
    lite mer speciella, och lagom mycket smink är bäst.

    L'oreal är väl det närmsta jag skulle komma smink,
    om priset sjunker lite i sommar kanske man kan slå
    till, känns högt värderad men alla bra bolag känns
    allt som oftast för dyra och vips är dom ännu dyrare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Superbra kommentar! Jag håller med dig, smink ska inte användas dagligen :) Krämer behöver man då händerna kanske torkar och spricker, det finns en anledning ur hälsoperspektiv. Har vi ingen bolag på svensk börs inom smink? Var det vitrolife eller hette det nåt annat?

      Delete
  7. Jo tack, det kan lätt skena i väg om man inte passar sig :-). Tyvärr är min frisör det som kostar mest, smink och krämer är väl mer...normalt för att vara tjej, men inte svindyrt. Jag snor sambons handkräm (Kiehl´s, den är magisk!) och köper en vanlig ansiktskräm på apoteket då och då. Så en mascara, eyeliner och foundation. Och hårspray. Sen klarar jag mig hyfsat :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så är det, pengar är till för att spenderas någonstans :) Frisyren är viktig, det skapar ju hela ansiktet! Hur är det nu med tanke på virusutbrottet, går det att hitta någon som kan klippa dig?

      Delete
  8. Jaa du. För mig är det en hobby så

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sen så ska jag ändå påpeka att min budget för smink är just nu 500 kr per år. Då mycket håller väldigt länge.

      Delete
    2. Alla har någon slags hobby, man mår bättre av det :) 500 kr är ju ingenting! En rejäl lunch på Pinchos kostar mer...

      Delete