Tuesday, May 12, 2020

Äntligen utdelning



Äntligen utdelningsdag! Billerudkorsnäs delade ut idag 4,3 kr per aktie och det ska återinvesteras såklart, vart har jag inte bestämt mig än. Det finns inte många rabatterade bolag som jag ser det på kontot. Inte heller för bolag jag har på bevakning. Många bolag har relativt rimliga aktiekurser och en del är riktigt dyra.

Dyra bolag har höga förväntningar på sig och de andra tjänar inte lika mycket pengar längre som innan corona krisen. Det är nog första gången som jag inte spenderar utdelningen direkt när jag får den. Jag kommer att fundera lite till om vad jag vill göra med den. 

Att spara vid sidan om är inte heller så dum idé, eftersom när börsen gick ner -30% så gick trygga aktier runt -15% och konjunktur beroende samt överprisade bolag med -40% grovt räknat. Då är det ett bra tillfälle att köpa på sig mycket, vilket jag gjort i mars. Jag tror att risken är högre för ytterligare nedgång än uppgång just nu. Många länder är fortfarande stängda och många bolag har svårt att sälja sina produkter.

Även sommaren brukar vara en svag period för börsen, exakt varför vet jag inte, men alla säger att börsen är en vintersport. Min åsikt är nog att många vill åt utdelningarna som kommer på våren. Jag tänker på dessa redan nu, ett år innan så att jag kan köpa bolag riktigt billigt om tillfället ges och få mycket utdelning. Jag tror jag är lite mer långsiktig än många andra. 

För att summera alla tankar så kommer jag avvakta lite just nu och fortsätta spara tills en ny möjlighet ges att köpa aktier billigt. Dessa kommer gång på gång på gång. Har ni också svårt att välja vilka aktier ni vill köpa? Eller fyller ni på befintliga innehav utan att tänka på priset?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment