Efter långa funderingar, uträkningar och sökningar på blocket har jag bestämt mig att inte byta bil. Oavsett vilken jag väljer, ny eller begagnad så förlorar jag på affären två gånger!
När jag lämnar in bilen så får jag för lite för den och när jag köper ny så brukar den ha högre prislapp än det borde vara. Sen tillkommer ränta på bilen och lån om jag köper dyrare eller helt ny.
Så länge bilen fungerar utan reparationer (än så länge) så behöver jag inte byta den än. Ska köra snart till bilprovning så får vi se vad de säger. Bilen är 5 år gammal så det borde inte vara större bekymmer.
Har sett på Youtube att fler nya modeller håller på att tillverkas, så kanske nån av dom faller snart i smaken. Tiden går fort och nya bilar som tillverkas nu kommer att säljes med 30% rabatt om 3 år. För mig en bil som är 3 år gammal är i stort sett som ny. Vilken årsmodell har ni på era bilar?
Två Månadslöner
Årsmodell 2013 på Toyotan. Funderar på hur länge man ska ha den?
ReplyDeleteHej Tobbe!
DeleteMånga säger att vid 10 års åldern börjar moderna bilar krångla, kanske ligger nåt i det? Toyota har bästa kvalite dock, så antingen kör den tills den går sönder helt eller tills den börjar krångla, den klarar säkert några år till utan problem! :)
2012 på vår Ford C-Max och 8300 mil på mätaren. Köpte den för 3-4 månader sedan för 65K. Denna kommer hålla länge och väl. Moderna bilar är driftsäkra. Den premium man betalar för att köra nytt kan vara skillnaden mellan många års tidigare pensionering / ekonomisk frihet.
ReplyDeleteFörra bilen var en Ford Focus 2008. Den hade gått 13 000 mil när vi köpte den för 4-5 år sedan. 35 000 kr gav vi och sålde den för 17 000 kr med 19 000 mil på mätaren. Serva den gjorde jag själv och aldrig några haverier så när som på att batteriet blev gammalt.
Tobbe - En Toyota från 2013 håller nog minst 10 år till bara man servar den enligt schema.
Hej IGMR!
DeleteSom du säger tar man hand om bilen så håller den länge! Antal mil är också en viktig parameter, enligt min erfarenhet är 24000 mil för mig som är gränsen, vill inte äga en bil som kört mer än så.
Just nu har vi Nissan Qashqai från 2015 (köpte helt ny) och det är en bra affär endast om man behåller bilen länge. Om vi kör den tills den går sönder (10 år till) så är den en bra affär och kostnaden per år blir låg.
Innan hade vi Mazda 6 som var rätt gammal och billig (betalade 20 tkr) men reparationer var dyra och blev många genom åren. Genom att byta till Nissan fick vi samma kostnad per år och ett helt ny bil.
Sen måste man ha tur när man köper bil, vissa av dom krånglar konstnant oavsett märke.
Väldigt klokt beslut!
ReplyDeleteMvh, Anneli
Kör en hyundai getz 2005 diesel. Ingen partikelfilter som kan täppa till, sen har bilen kamkedja. Ingen rost heller och går skitbra och bara 125.000km, så kanske om 10 år blir de en elbil? Vem vet...
ReplyDeleteFör övrigt är inte toyota bäst i kvalite numera... det är kia. Tom. bättre än tesla läste jag i en artikel. Toyota har hjärntvättat folk med all reklam och ja de är hyfsat driftsäkra, MEN de har massor med problem dom ocksa! En äldre bil med enkel mekanik som går att skriva i är bäst - det är en av anledningar till varför jag kommer aldrig att köpa en ny bil. För mycket som kan gå sönder och när det väl gör det så blir det dyrt. Sponsra dagens verkstädernas rövarpriser får nåon annan göra.
ReplyDeleteHar en Volvo V70, 2001 års modell. Haft den drygt 5 år och det har funkat bra. De vanliga slitagegrejorna som behövt bytas, inget att gnälla över. Gått 28.000 mil o rullar snällt vidare till den dagen då skroten tar emot den ;-) Den tar mig från A till B och jag är nöjd. Byter olja 1 gång per år.
ReplyDeleteAnna-Karin