Saturday, May 23, 2020

Sparkvot maj 2020



Vad är sparkvot? Det är ditt sparande, investering och amortering dividerat med din inkomst gånger 100. Då får du en procent som visar hur mycket du sparar totalt. Det är väldigt populärt bland aktiebloggare att se över ekonomin och ta reda på hur mycket av lönen går till sparande varje månad. Min sparkvot för maj är:

53% Två Månadslöner

Vissa räknar med amortering på bolån och vissa inte. Jag räknar med den eftersom det är viktig del av total sparande.  Det är viktigt att spara, amortera och investera så länge man kan. Ibland kan det hända saker i livet att man är utan jobb en viss period eller är sjukskriven, då är det tryggt att luta sig mot sitt sparade kapital.

Maj månad är snart slut och under månaden blev det avklarad renovering av altanen. Annars har det inte hänt så mycket, nu är det förberedelser inför sommaren som gäller. Poolen ska öppnas, grillen ska tas fram samt utemöbler. Just nu tycker jag att börsen är lite dyr så jag småköper aktier istället för att gå all in. För oss är även amortering väldigt viktig del och vi vill bli av med skulden helt. Mer om huset och lånet kommer snart.


Det som ingår i min sparkvot är amortering på huslån, CSN, aktieköp och det som blir över. Hur ser din sparkvot ut? Lämna gärna en kommentar.

Två Månadslöner


No comments:

Post a Comment