Thursday, May 21, 2020

3 bästa, 3 sämsta innehav



Året har varit kaotisk och jag minns mitten på februari när portföljen låg på +40% och min fru sa till mig, sälj allt, det kommer säkert gå ner, har du sett hur det går i Kina, det kommer hit och kommer pågå länge...

Sen tänkte jag att det är svårt med timing av marknaden och valde att rida eventuell storm och köpa mer när det blir billigt. Att sälja finns inte på kartan liksom. 

Innan corona (januari ungefär) har många analytiker pratat om att det är bankens år, alla banker är undervärderade och i år kommer stiga enormt. Sämsta tider är förbi. Industri har också fallit kraftigt och det är bara passa på och köpa billigt. 

Nu när snart ett halvår har gått, hur ser det ut i min portfölj bland de bästa och sämsta innehaven? Såklart tvärtom vad analytiker pratat om. Sämsta innehavet i portföljen hittills i år är Swedbank följt av Securitas och Volvo. Jag tror ni har också hört att Securitas är trygg investering även vid kriser? Klarat sig bra att fortsätta med utdelning med mera. Så mycket BS... Alla 3 bolag ligger sämst i portföljen.

Ett bolag som gick bäst i år är SCA. Om jag fick välja ett bolag i min portfölj som jag tycker är den svagaste kort och är opopulär bland investerare är det klart BillerudKorsnäs. Den ligger på andra plats med kraftig uppgång, helt otroligt. Tydligen är det bra att äga skog och skogsprodukter under en börskrasch. Tredje bolaget som är lite mer riskfylld är Embracer som har också stigit kraftigt i år. 

Ingen av analytikerna kunde ha gissat rätt, att i år kommer det gå bäst för skogsbolag, medicin och teknik. Jag kommer lyssna mindre på analytiker och göra bara egna beslut. Som tur är har jag läst flera böcker om börs, lyssnat på en av världens rikaste Warren Buffett och byggt en portfölj som jag tror på oavsett läge. Jag gillar fortfarande mina bolag som ligger minus och tror det kommer att bli en kanonbra investering på lång sikt. Vad som händer i år eller nästa år spelar inte så stor roll. Om 5 år till och med Corona blir bortglömd.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment