Thursday, May 14, 2020

NIBE rapport Q1 2020



Nibe har som vanligt levererat en bra rapport, helt otroligt att dom lyckades även denna gången när viruset sprider sig som löpeld. VD har sagt att denna kvartal påverkades inte mycket av viruset men nästa kvartal blir tuffare. NIBE är dock bra rustad för fortsatt förvärv av andra bolag och har bra kassaflöde.

Nettoomsättning 6 345 Mkr (5 763 Mkr)
Resultat 434 Mkr (416 Mkr)
Resultat per aktie 0,84 kr (0,82 kr)


tal om förvärv har NIBE köpt upp 5 bolag under kvartalet i olika länder. VD är även fortsatt försiktig men positiv kring nästa kvartal. För er som inte vet vad NIBE gör så är det bland annat produkter som värmepumpar, solpaneler, varmvattenberedare, ventilation, pannor och lite till.

Min investering i NIBE bergvärmepump kommer att synas i deras Q2 rapport i juli. Hoppas det går inte så illa som många tror och det är alltid skönt att vara kund i det bolaget man äger aktier i. Aktiekursen steg idag med 3,7% trots att hela börsen föll 3%. När börsen börjar stiga någon gång så kommer NIBE fortsätta upp mot 200 kr per aktie tror jag.

Mina minsta bolag som enligt många har högre risk gått riktigt bra senaste tiden, medan stora stabila bolag som många säger att dom är har gått riktigt dåligt senaste tiden. Jag ska börja köpa mer av mina mindre bolag. Utdelning som jag fick från BillerudKorsnäs spenderade jag idag på Investor då det är runt 25% rabatt på aktien och av det som blev kvar köpte jag lite NIBE.

Är NIBE dyr? Ja, det kostar lite mer än det borde göra, men man får verkligen kvalité. Jag kan inte sitta och vänta 1-2 år tills kursen faller, jag kommer att köpa aktier oavsett pris då och då och när det faller köper jag mycket mer. Det går inte att köpa på botten, jag har provat det många gånger och lyckades väldigt få. Det är bara fortsätta spara mot två månadslöner i passiva inkomster!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment