Saturday, May 30, 2020

Stark utveckling senaste året!



Oavsett om vi tittar på maj månad, i år eller senaste 12 månaderna så ligger jag på plus med min aktieportfölj. Det är helt fantastisk utveckling med tanke på vad som händer i världen och det påminner oss igen att börsen som helhet stiger i snitt runt 8% per år. Senaste året har mina aktier gått upp med över 15%! Det är nästan dubbelt så bra jämfört med börsen som helhet!

Senaste två och ett halvt år är utvecklingen på över 36%! Berätta gärna för mig vilket bankkonto eller sparkonto kan ge så mycket avkastning? Att spara på börsen är det bästa jag gjort och resan har bara börjat. Hur lyckades jag med det? Jag köper aktier varje månad med en mindre summa, ibland det ena, ibland den andra aktie och när börsen faller -10% eller -20% så köper jag mer. Ju mer börsen faller desto mer köper jag. 

Om jag har låt säga 20 000 kronor och alla mina aktier faller med -10% så köper jag för 5 000 kr. Om det faller ytterligare -10%, köper jag för 5 000 kr till. Fortsätter det falla mer, köper jag igen för 5 000 kr och igen om så behövs. När pengarna är slut så är det slut och jag köper inget mer. Anledningen är att ingen vet när börsen vänder upp igen, därför sprider jag ut mina köp. Det har hittills varit en bra strategi för mig och gav mig en mycket bättre avkastning än börsen som helhet. 

Man ska ALDRIG glömma att det finns en risk genom att spara i aktier eller fonder, speciellt enskilda aktier. Under svåra tider går vissa bolag i konkurs och det är det du inte vill äga. Aktiekursen kan falla rejält och du som investerare kan förlora hela eller stora delar av ditt kapital. Gör din läxa innan du investerar, läs på, titta igenom bolagsrapporter, lyssna på andras åsikter och gör EGNA beslut. Att följa andras råd till punkt och pricka är en väldigt dålig idé. Lycka till!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment