Friday, May 8, 2020

Elkostnad för bergvärme



Härligt att man kan få värmen i huset utan att göra någonting! Innan var jag tvungen att beställa pellets, bära 16 kg x 52 påsar in i källaren, fylla på pelletskorg varannan dag, rengöra pannan varannan vecka, boka tid med sotaren... ja, det var en del att göra och nu, lugnt och skönt, man kan glömma pannan helt, den bara fungerar, tack NIBE! Känner mig glad som kund och aktieägare!

Har fått fakturan idag på min elräkning, det som vi använt i april är 831 kWh (bergvärme) mot 507 kWh (pellets) förra året. Skillnaden i kronor blev 190 kr dyrare för bergvärme, men vi ska inte glömma att vi använde även en pall pellets förra året som kostade 2 800 kr. Totalt blir besparingen 2 610 kr med bergvärme, det är inte lite! 

Blir spännande att se skillnaden under sommaren, då vi stängde pelletspanna förra året helt. Intressant att se hur mycket el använder bergvärme under sommaren när den inte behövs vara igång alls, bara lite varmvatten som används. Fortsätter den spara tusenlappar varje månad kommer jag rekommendera bergvärme till alla jag känner! Och självklart köpa fler NIBE aktier. Ha en fortsatt fin helg alla!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment