Friday, May 1, 2020

Sammanfattning jan-apr 2020



Här kommer en kort sammanfattning för första 4 månader av 2020. Som många vet så har det varit en berg och dalbana. Börsen gick upp i början som på steroider och sedan fick vi en corona krasch med -30% på några få veckor. Värt att komma ihåg är att börsen oftast går upp innan utdelningssäsong börjar. Alla vill åt utdelningarna som tyvärr i år har de flesta ställt in det. Jag tror dock att dessa betalas ut under hösten.

April har däremot varit en lugn månad, jag har köpt alldeles för mycket i februari och mars så jag har stått vid sidlinjen nu när börsen har återhämtat sig. Enda jag köpte är några enstaka aktier i Axfood, Castellum, Embracer och Securitas, men det var så lite att det påverkar inte portföljen på någon sätt. Aktiefördelning ser ut som förra månaden. Du kan se den här.

Portföljen sedan start januari 2018 ligger på +12%. Största innehavet är fortfarande Castellum efter en stark rapport förra veckan. Det jag ska satsa på nu är branschfördelning. Bilden nedan visar branschfördelning bland mina bolag. Det närmsta månaderna ska jag försöka köpa mer av NIBE som kommer hamna under Industri, sedan mer Axfood, Investor och Embracer. Tanken är att ha mellan 10-15% i respektive bransch för att minimera risken i portföljen.


Swedbank föll nästan 50% sedan toppen och jag har köpt på mer förra året. Som tur är så har jag endast 18% av totala portföljen i banken så mina andra bolag minimerade risken att ligga på minus. En bra fördelning bland aktier är väldigt viktigt. Just nu är det hotell och restauranger som har tufft och deras aktier mer än halverades. När vi hade skogsbränder för ett par år sedan var det skogsbolag som hade kämpigt, det finns alltid någon bransch där ute som har det tufft. Därför ska man inte ha endast 1 aktie i portföljen. Inte heller 5 klädbutiker. Som ni ser har jag bland annat fastigheter, skog, bank, industri...

Ska försöka även att vara bättre på att köpa mer SPP Aktiefond USA, då jag har varit rätt dålig på det. Målet är att ha ungefär 10% av portföljen i år. Den har bra riskspridning och framtidsutsikter, då den följer amerikanskt ekonomi som brukar gå lite bättre än Sverige. Man kan förvänta sig i snitt 10% uppgång per år, vissa år mer, vissa år mindre. Bolag som Apple, Microsoft, Amazon och resterande 500+ bolag kommer nog finnas kvar många år framöver. Varför inte investera i dom också?

Tankarna framåt är att fortsätta köpa aktier och även spara ihop vid sidan om en större summa som skulle kunna användas vid nästa nedgång. Jag tror att kvartal 2 för de flesta bolag kommer att vara halvdålig som denna. Rapporterna börjar igen i juli och tills dess vill man ha minst en månadslön lagt åt sidan.

Även när jag blir arbetslös i sommar kan jag pumpa in några tusenlappar på kontot varje månad och som det ser ut just nu har bloggen börjat producera lite pengar vid sidan om. Ett inlägg om det kommer snart.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment