Saturday, October 29, 2022

5 miljoner får elstöd i början på 2023



Full information om elstödet hittar ni här. Om jag uppfattat det rätt så tittar man på elfakturor för perioden oktober 2021 tom september 2022 för att ta fram antal kWh som du förbrukade. Låt säga 12 500 kWh (ungefär som jag). Om du bor i SE3 får du 50 öre per kWh i ersättning eller om du bor i SE4 får du 79 öre. Både privatpersoner och företag får ersättning.

12500 kWh * 0,79 öre blir 9 875 kr i ersättning för mig i SE4. Det står dock inte något om skatten på det beloppet, men det står att man får pengarna tillbaka tidigast 1 december. Eftersom det är så stor projekt så förväntar jag mig pengarna några månader efteråt, precis som det var förra vintern. Hela 5 miljoner fastigheter får elstöd.

Konstigt också att det har inte sagts någonting om kommande vintern, jag är orolig för höga elpriserna nu under vintern och inte om det som redan har varit senaste 12 månaderna. Tyvärr får elområde 1 och 2 ingen ersättning alls. Samtidigt är det fortfarande konstigt att dom som har bunden el på låg pris också ersättning, då har dom haft nästan gratis el senaste året.

Hur som helst är jag nöjd med att få något tillbaka. Det var lite oväntat och jag kommer såklart använda pengarna för kommande elfakturor, blir dom låga så får jag investera på börsen eller amortera extra på bolånet, det förväntas ju 5% i rörlig ränta sommaren 2023. Ställde frågan på Twitter om vad andra tänker göra med pengarna och 49,2% svarade att pengarna ska till börsen (runt 200 svar). 20% avvaktar och 30% ska betala kommande räkningar.

Under november månad kommer vi få veta mer om när pengarna betalas ut. Svenska kraftnät tog fram en referenspris på 75 öre per kWh och de som betalat mer än 75 öre i medelpris under 12 månadsperiod får stöd. Jag förstår er, det låter krångligt skrivet men det är precis vad vi fått. Jag gillar inte deras förklaringar heller och som alltid är det någon som gynnas och någon som missgynnas.

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous29 October

    Fast jag har uppfattat att detta är ett stöd inför kommande vinter bara att beräkningen utgår från förra årets förbrukning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja precis så är det. Det är ett stöd för kommande vinters elpriser. Vi har redan fått stöd för förra vintern.
      Smart att räkna ut stödet på redan förbrukad energi så att kostnaden för staten blir förutsägbar.

      Delete
  2. Anonymous29 October

    Vad exakt är det som bestämmer om man får ersättning? Kanske dum fråga men jag förstår inte riktigt. Är det inte den procentuella ökningen av ens räkning? Alltså bara för att min räkning i totala summan kanske är mindre än en villaägares kan jag ju forfarande procentuellt ha en långt högre ökning. Eller går man bara efter om den summan slår i nån beloppsgräns?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som jag förstår det så får alla ersättning som bor i SE3 eller SE4 elområde. Det med referenspris på 75 öre är lite otydligt. Jag tror att alla får pengarna tillbaka eftersom elpriset har varit hög länge. Även dom som bundit avtal har troligtvis alla haft över 75 öre per kWh

      Delete
    2. Anonymous29 October

      Jag tror jag hittade en förklaring jag förstod: Som du säger; alla får förutsatt då att man är den som står på elnätsavtalet och inte t.ex. en bostadsförening, då får den det. SE4 får 0:79kr tillbaka på varje förbrukad kwh för den valda perioden och SE3 0:50kr tror jag det var. Så mängden man förbrukat va inte relevant, vilket jag först trodde.

      Har jag förstått det rätt?

      Delete
    3. Anonymous29 October

      Ja 0:75 va det kanske som du säger :)

      Delete
    4. Som du säger SE4 får 0:79kr tillbaka på varje förbrukad kwh för den valda perioden. Så mängden du förbrukat senaste 12 månader gånger 0,79. Då får du det i antal kr tillbaka.

      Delete