Sunday, October 2, 2022

Fortfarande bättre än globalindex



Endast tre månader kvar och då har jag varit på börsen i fem år. Fem år av upp och nedgångar. Jag ska inte ljuga, jag har loggat in på mitt konto i 99% av dagarna. Har följt mina pengar både stiga i värde och falla kraftigt, som vissa säger trappan upp och hissen ner. Under den perioden har det varit hundratals nyheter, dagligen, både positiva och negativa. Dom flesta har redan glömts bort. Min lärdom från det är att det som händer idag kommer vara av liten eller ingen betydelse om några år.

I bilden ovan är det en graf som visar hur mina pengar på Avanza växer från månad till månad. Det är ju helheten som är det viktigaste, inte hur vissa månader ser ut. Vissa månader har varit tragiska och portföljvärdet sjunkit med 10% eller 20%. Det fanns dock månader åt andra hållet som gjorde att portföljvärdet steg kraftigt med 10% eller 20% per månad (tillsammans med nya insättningar). Dom flesta månader brukar börsen röra sig ensiffrigt, antingen upp eller ned.

Som ni ser så står det inga belopp och det är för att jag inte vill visa hur stor portföljen är. Jag har många vänner, arbetskamrater och släkter som läser bloggen och den information vill jag inte dela med mig. Det är tanken som räknas här, att man kan spara ihop pengarna och få dom växa. Oavsett vilken lön eller bakgrund du har, kan du skapa en egen resa som kan se liknande ut. Det finns många exempel bland bloggare och youtubers som gjort samma sak. Dom flesta började från noll.

Vilka pengar är det exakt som växer? Min aktieportfölj kan du se i länken här. Där står det vilka aktier jag äger och hur ser utvecklingen för dom ut. Några ligger på minus sedan jag började investera men många ligger fortfarande på plus. I år har ingen aktie gått på plus tyvärr och det är inget konstigt efter årets fall på -24,41% (OMXS30).

Jag brukar jämföra min portfölj med OMXS30 index eftersom dom flesta av mina bolag är därifrån med ett par mindre bolag som jag tror starkt på. Oftast brukar utvecklingen vara i linje med varandra eller lite bättre i både uppgångar och nedgångar. Sedan start har min portfölj utveckling på 73,11% jämfört med OMXS30 inklusive utdelning 32,07%. Vissa säger att det är svårt att slå globalindex på sikt och det håller jag inte alls med, lägger man ner lite tid på att välja ut fina bolag så kan man slå den. Länsförsäkringar global indexnära visar under samma period 64,85%. Därför äger jag inte globalindex. Dock är den väldigt bra för dom som inte vill lägga ner tid för enskilda aktier.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment