Thursday, October 20, 2022

Värdering av Axfood (Willys) Köpa eller sälja?



En massa rapporter från olika bolag trillade in idag, Ericsson, Nordea, ABB och Axfood visade bättre vinster under tredje kvartalet. I Axfoods fall visar försäljningen under kvartalet en ökning med 15,5%. Vinsten per aktie blev 3,4 kr. Sedan årsskiftet har Axfood ökat försäljningen med 9,7% och vinsten blev 9,43 kr (7,30 kr året innan).

Det gör att uppvärdering av aktien borde ske. Vi alla vet att enligt börsdata så har Axfood historiskt värderats till mellan PE 18-24 under senaste 10 åren. Vinsten för kvartal 4 kommer garanterat landa på nära eller över 3 kr. Sista kvartalet är ju dom flesta hemma och Jul samt nyår faller ut.

Under 2022 förväntar jag mig en vinst på 12,43 kr och ungefär samma även nästa år, jag tror varken att priserna på mat kommer falla eller stiga nästa år. En billig aktiekurs är på 224 kr och en dyr aktiekurs är på 298 kr. Tar vi mittemellan på PE 21 så borde en okej kurs vara på 261 kr. Axfood är därför rimligt värderad just nu. Varken billig eller dyr.

Med tanke på vinsten så kan utdelningen hamna på mellan 50-70% som är 6,2 kr upp till 8,7 kr. Jag förväntar mig en höjning till 8 kr från årets 7,75 kr. En riktigt stark rapport och helt okej värdering gör att man blir lite sugen på att öka innehavet lite till. 

Enligt VD så syns det tydligt att folk köper mer mat på rabatt och mycket mindre av kvalitetsprodukter. Den nya förändringen behöver Axfood att anpassa sig till. Willys visar fantastisk resultat under kvartalet och även Euro Cash vid norska gränsen har återöppnas helt och fungerar som innan. Hemköp i storstäder har också levererat starkt efter pandemin. Det går bra för Axfood, även med höga elpriser och leveransproblem lyckas bolaget leverera. En trygg investering, speciellt i börsnedgång.

Strunta i att aktiekursen faller, köp mer när den faller. Dom som sänker ner kursen har knappt någon koll på bolaget. Det är troligtvis nervösa investerare som vill sälja snabbt med liten vinst och blankare som har som mål att sprida rykten och sänka ner kursen. Axfood är bland mina största innehav och jag tycker att det är fortfarande bland dom tryggaste innehaven jag har.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Anonymous20 October

    Hej!
    Hur gör du antagandet om vad som är en billig eller dyr kurs? Är det baserat på de historiska PE-talen som ger billig kurs = PE 18 x 3 kr/aktie * och dyr kurs = PE 24 x 3 kr/aktie* ?


    * (Antagen vinst per aktie)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, senaste 10 åren har PE talet varit som lägst 18. Du tar PE18 gånger förväntad vinst i år för alla 12 månader. Det vi vet är endast januari - september men resterande 3 månader borde vara någorlunda samma som tredje kvartalet. Alltså 9,43 (jan-sep) + 3,4 (okt-dec) = 12,83 x 18 = 231 kr borde vara botten i aktien. Hamnar den under är det historiskt fynd.

      Jag räknar dock på 3 kr i vinst sista kvartalet och inte 3,4 kr. VD sa att utmaningar finns. Sen är det ingen garanti men på ett ungefär är det väldigt bra uppskattning på vad aktiekursen borde stå på.

      Glöm inte att det är alltid framtiden du försöker gissa dig fram. Lycka till!

      Delete
    2. Anonymous20 October

      Tack så mycket för svaret, så bra att lära sig nya sätt att analysera !

      Delete
  2. "Axfood är bland mina största innehav och jag tycker att det är fortfarande bland dom tryggaste innehaven jag har". Precis så känner jag och är ganska säker på att mitt innehav blir livslångt.

    OK, Investor är ännu större för mig och ännu säkrare att jag behåller resten av livet. Men Axfood kommer att tampas om andraplatsen i min portfölj länge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. När jag började min sparkarriär såg jag att i stort sett alla hade bland top innehaven: Investor, Axfood och Castellum. Sen var det inte en enda som var negativ kring dom. Dom kommer att klara sig fint framöver.

      Delete