Wednesday, October 5, 2022

Häva köpet på matprodukter



Av misstag lyckades vi köpa möglig deg på Willys. Har funderat lite om det är ens värt att ta tillbaka den till affären och häva köpet. Degen kostade bara 30 kronor. Efter lite om och men bestämde jag att jag vill lämna tillbaka den och få pengarna på kontot istället. Inte för att jag behöver dom pengarna, men mer för att undersöka om Willys som bolag bryr sig om sina kunder, litar på oss och även undersöka själva smidigheten. Vad tror ni hände?

Det tog mig bara 2 minuter, jag lämnade degen tillbaka, fick ett kvitto och pengarna insatta på kontot. Hur smidigt som helst. Det känns bra att ha stor del av våra pengar investerade i Axfood (som äger bland annat Willys). Frukter hade nog inte fungerat, men vem vet? Ett litet tips är att lämna tillbaka saker som är gamla, mögliga eller skadade. 

Min bloggkollega KTM har också gjort det med en yoghurt som exploderade i kylskåpet. Ni kan läsa själva på länken. Tyvärr händer det saker ibland utanför ens kontroll och då är det skönt att kunna bara rätta till det. Det är just såna bolag man vill vara investerad i, som bryr sig om oss som kunder. I dagens samhälle där alla är uppkopplade är det hur lätt som helst att sprida information, både den som är bra och mindre bra. Ingen bolag vill ha dåligt marknadsföring, eller hur?

Jag har varit en kund hos Willys i många år, minst 10. Under den tiden har jag spenderat mellan 3 000 - 8 000 kr i månaden. Man vill inte tappa en trogen kund, inte för 30 kr tänker jag. Aktien har fallit en bit senaste tiden och borde värderas runt P/E 20 egentligen. Men en vinst på 12 kr i år och ungefär 13 kr nästa år är rimlig aktiekurs mellan 240 kr och 260 kr. Är aktien rimligt värderad nu? Ja, ungefär. En tapp sedan all time high låter rimligt, aktien har varit lite övervärderad, men det finns inget annat alternativ om du vill äga aktier i mataffärer. ICA finns inte längre.

Snart kommer rapportsäsongen och det blir spännande (som alltid) att läsa vad bolagen själva tror om utvecklingen, både idag och framöver. Axfood är en trygg aktie, den vill man inte sälja. Jag är positiv, jag tror att framtiden ser ganska ljust ut ändå, några procents ränta och lite prishöjningar kommer inte drabba alla. Som lönekonsult ser jag att folk har det ändå helt okej lön som går att leva och spara på. 

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Anonymous05 October

    Om blommor inte håller vad de lovar, som ofta är 5 fina dagar, så får du det dubbla tillbaka. Har lämnat tillbaks rosor som blivit ledsna under första dagarna flera gånger på hemköp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh vad bra! Det visste jag inte 😊 Smidigt!

      Delete
  2. Det där är inget nytt och knappast något unikt för Willys. Min mor jobbade på Coop för 40 år sedan och de agerade exakt likadant. Var en vara defekt gick den i retur, utan diskussion.
    Ica hade tidigare (vet inte hur det är nu) en policy att du fick dubbelt tillbaka så fanns tom de som letade defekta varor i butiken för att tjäna en slant... Otroligt men sant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dubbelt så mycket tillbaka har jag aldrig fått, det var så innan kanske? Nu får man vara glad om dom tar tillbaka.

      Delete
    2. Anonymous06 October

      Färskvarugarantin

      Delete
  3. Anonymous08 October

    Tack för en bra blogg! Jag ser att du skriver om värdering av bolag och att du ibland skriver vad du anser är en rimlig aktiekurs. Har du något tips på hur man kan lära sig mer om värdering av bolag/aktiekurs? Hur har du själv lärt dig?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kul att du gillar det! 👍 Du kan värdera bolag med hjälp av börsdata.se till exempel. Titta på historiken, med hur mycket växer vinsten varje år? Som Axfood till exempel. Gör dom en vinst på 1 kr mer per aktie varje år då kan vi förvänta oss 1 kr mer året efter. I år förväntas det 12 kr. Nästa år kanske 13? Året efter 14? Man får gissa sig fram lite, det blir bara på ett ungefär. Historisk PE visar en värdering mellan 18-22. Tar vi 20 gånger 12 = rimlig värdering idag 240 kr. Börsen tittar alltid framåt. 13 kr x 20 = 260 kr (borde aktiekurs stå på nästa år). 14x20 = 280 kr år 2024 osv. Det är bara en uppskattning, mycket kan påverka aktiekurs. Tänk om det kommer Amazon till sverige och börjar sälja matprodukter billigt med en värdering på PE10. Då sjunker Axfood med -50% ungefär. Man kan aldrig vara säker. Lycka till!

      Delete