Tuesday, October 4, 2022

Snåla inte på hälsa, säkerhet eller familj



Oktober, vi får se vad månaden har att erbjuda förutom regn och nätterna med noll grader. Det som är närmast som kommer är utdelning från Castellum imorgon på 1,9 kr per aktie. Eftersom jag köpt massa aktier senaste tiden så får jag rätt mycket pengar in på kontot som ska såklart återinvesteras för att få ännu mer pengar framöver. Annars kan jag inte komma på något mer just nu som jag ser fram emot, det rullar bara på som det ska.

Angående byte av sommardäck till vinterdäck har jag alltid rekommenderat (dom som bor i Skåne) att köra med året runt däck. Man slipper byta däck själv eller betala verkstan. Tar man ut sig på vägarna norrut så ska man vara väldigt försiktig och köra långsamt. Själv har jag använt året runt i många år och har varit i Värmland, Stockholm och överallt i södra Sverige under vintrarna, det fungerar utan problem. 

Känner en som har kört längre upp norrut och hamnade i en trafikolycka. Vad det beror på är lite oklart men däcken kan vara ett av orsakerna. Vet ni att ni åker på farliga vägar ofta eller i skogen, kör på vinterdäck i så fall. Snåla inte för mycket. Hälsan ska vara prioritet. Utan hälsa får man inga pengar, så enkelt är det. Det finns vissa saker i livet som man inte ska snåla på och det är enligt mig hälsa, säkerhet och familj. 

Hälsan är väldigt viktigt för att kunna må bra, kunna utveckla sig och må fysiskt och psykiskt bra. När du mår bra kan du hjälpa andra och göra saker. Att kunna göra olika saker och välja vad man vill göra är det bästa, det är tyvärr inte alla som kan det. Säkerhet är lite kopplad med hälsan också. Du ska känna dig trygg på både arbetsplats och hemma. Ta på dig glasögon när du jobbar och arbetsskor när du är på bygget. Ta hand om din kropp eftersom det är den enda du har livet ut. Den ska skötas väl.

Familj är extremt viktigt, alla ska känna tillhörighet och få den sociala biten i livet. Familj behöver inte vara sambon och barn, det kan vara släkt och vänner. Har man ingen så kanske en husdjur eller någon du umgås med som lärare eller arbetskollega. Det kan även vara någon man pratar ofta med i affären. Dom flesta pensionärer säger att om dom hade kunnat gå tillbaka i tiden hade dom jobbat mindre och spenderat mer tid med familj och vänner. Det borde vi satsa på mer helt enkelt. Undvik människor som tar din energi och är jobbiga och spendera mer tid med dom du gillar att vara med. Ibland är det bara så enkelt.

Två Månadslöner

9 comments:

  1. Anonymous04 October

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-aret-runt-dack-livsfarliga-pa-sommaren

    ReplyDelete
  2. Anonymous04 October

    Jo året runt (om man är dumsnål)

    ReplyDelete
  3. Anonymous04 October

    Det finns inget som heter ÅRET RUNT DÄCK Det finns DUBBFRIA VINTERDÄCK samt DUBBADE VINTERDÄCK. Dubbfria vinterdäck är bara väldigt dålig ekonomi och farliga att åka med på sommarhalvåret. Gummit i dessa däck är mjukt så dom slits fort mot asvalt när det är plusgrader samt forslar inte bort vatten alls lika bra som ett sommardäck. Men på vintern kör jag Dubbfria däck jag med bor i dalsland.

    ReplyDelete
  4. Oj, däck är ett område med mycket olika ståndpunkter.

    Det finns väl ÅRET RUNT-däck som kanske kan funka på kontinenten, men i Sverige skulle jag aldrig ha det - inte ens i Skåne.
    När jag haft bil tidigare har jag haft sommardäck och dubbdäck, men då var dubbfria ganska dåliga (1990-2012).

    Min nästa bil blir i FIRE och då blir det sommardäck och odubbade vinterdäck - detta då odubbade blivit bättre men kanske speciellt då jag högst sannolikt kan undvika att ge mig ut de mycket få dagarna det är isgata och saltbilen inte hunnit förbi och dubbfritt inte funkar.

    Odubbade och dubbade vinterdäck funkar båda bra i snö men på isgata är det bara dubbat som funkar. Därav tycker jag dubbat egentligen är bättre för södra Sverige men kommer ändå köpa dubbfritt när jag flyttar ner till Småland. En annan anledning till dubbfritt är att tyskarna väl inte gillar att man kommer med dubbdäck på när man ska ner och bunkra.

    Hälsa är självklart. Blir viktigare ju äldre vi blir.

    Familj eller bredare det sociala livet håller jag med om. Som ensamstående introvert och med blivande FIRE-boende på landet utan jobbarkompisar kommer jag behöva tvinga mig lite för att söka kontakter. Enklast för mig blir schemalagda gruppträningar 2-3 dagar vecka och kanske något annat föreningsliv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det ändå intressant hur alla upplever samma sak olika?

      Delete
  5. Volvo har numera året runt på sina XC40.

    https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/volvo-recharge-dack

    Såg att de testade dem i någon biltidning mot de bästa sommar / vinterdäcken. Det var ingen vidare bra grej att bara köra på dessa däck enligt biltidningen. Sämre vägegenskaper, sämre komfort, sämre bromssträcka och sämre stabilitet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har haft både sommar och vinterdäck, med och utan dubb. Värsta jag hade var dubbade vinterdäck, aldrig nån is på gatan och det låter som en traktor, komfort? Noll.

      Kör man som pensionär så kan man ha året runt, har kört på snö, is, vatten och skogsvägar. Håller med att egenskaper är sämre både på vinter o sommar men inte mycket. Köper man kvalite så slits dom inte fort heller. Kört 2 år på mina nu och fortfarande som nya. 1500 mil om året.

      Allt beror på hur du kör, vilken bil du har och var du bor. För mig funkar det i alla lägen med året runt däck 🚗

      Delete
    2. Anonymous04 October

      Ok alla tester har fel och du har rätt.

      Delete
    3. Glöm inte att allt du läser i tidningar och hör hos bilhandlaren är alla försäljare. Efter varje inlägg så rekommenderar dom "dom bästa däcken". Hade du provat själv att köra dubbfria vinterdäck på sommaren hade du inte ens märkt skillnad. Alla får göra precis som dom vill, jag tänker så länge det är tillåtet, varför inte? Som sagt kör många mil på vinter och sommar utan problem. Alla får avgöra själva vad som är bäst för dom.

      Delete