Saturday, October 15, 2022

Pengars Psykologi bokrecension



Har lånat en bok som heter Pengars Psykologi eller The Psychology of Money (fick läsa engelsk version denna gången) och jag måste säga att det är en riktigt bra bok som jag starkt rekommenderar oavsett om du är ny på börsen eller inte. Det som är bra med boken är att den är lättläst, totalt finns det 20 kapitel som går igenom olika saker bland annat kring psykologi, tur, risk, rikedomar, sparande, förändringar och pris vi betalar. Jag ska gå igenom några saker som jag tyckte var riktigt intressanta, men det finns mycket mer som man kan hitta i boken.

Ingen är galen. Alla är uppväxta på olika sätt, har olika bakgrund och olika förståelse kring pengar och dess betydelse. När någon spenderar pengar på något du tycker är idiotisk, kanske låter klokt för den som spenderar pengar just då. Det som är rätt för mig, betyder inte att det är rätt för någon annan. Alla har även olika tidshorisont, jag som sparar på börsen tänker 5-30 år framåt, någon annan tänker sälja hela innehavet samma dag eller om en månad. Nu är det fokus vad som händer nästa år på börsen, alla är olika. Jag bryr mig inte vad som händer denna vecka eller i år. 

Tur och risk. Ingenting är så dåligt eller så bra som det ser ut. I livet behöver man tur, det är stor skillnad i vilken land man födds i, i vilken familj, vilka vänner man har och vem man gifter sig med. Risk finns ju också oavsett vad man gör och hur man gör det. Det finns en risk när du kör bil, tar mediciner, säger något elakt till någon eller investerar på börsen. Alla hanterar risken olika och vad som är riskfritt för mig, betyder inte att det är också riskfritt för dig. 

Aldrig tillräckligt. Det finns människor som vill alltid ha mer. Mer pengar, mer saker, fler resor och nya prylar. Dom kommer nog aldrig vara riktigt lyckliga. När jag tänker på mig så har jag det behöver, det finns lite över varje månad och jag kan göra precis vad jag vill när jag vill. Behöver jag ta ledigt från jobbet har jag den möjligheten, oavsett vilken dag det är. Jag har tillräckligt. Man vill ju såklart sträva efter lite mer och lite bättre liv än man har, men det kanske är naturligt att vilja utvecklas? 


Det kan gå fortare än du tror. Ibland räcker det med småsaker som växer till sig med ränta på ränta och blir mycket mer än du ens kan drömma dig om. Ogräs som sprider sig, jordgubbar som förökar sig, börsen som stiger och utdelningar återinvesteras, datorer som hade 6 Gb hårddisk och massa andra saker. Kopplat mot börsen så kan småbolag hamna i top 10 listan, även om det låter omöjligt så har det hänt många gånger om (Apple, Amazon, Facebook).

"The most important part of every plan is to plan on the plan not going according to plan". Det finns saker du kan påverka, det är bland annat vad du jobbar med, vart du flyttar, vem du umgås med m.m. Glöm aldrig att det finns tusentals saker som du inte kan påverka. Det är just dom saker som kan hjälpa dig framåt eller överraska dig negativt. Eftersom det kan hända vad som helst, när som helst, behöver du vara förbered. Spara pengar till exempel, även om du inte vet vad du sparar till. Glöm inte heller att det är helt okej att något negativt inträffar. Det är så världen fungerar. 

Sista punkten jag måste få med är att ingenting är gratis. Jo, vissa saker är det men generellt sett. När du investerar på börsen så kostar det courtage och skatt, men det finns även osynlig pris du betalar för att vara med som aktieägare. Det är oro, rädsla, att se din förmögenhet falla i värde, stress och sömnlösa nätter. Mitt tips till dig är att investera så mycket pengar som du kan vara utan och så mycket pengar i såna investeringar som gör att du kan sova gott om nätterna. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment