Monday, October 24, 2022

Pelletsuppvärmning har blivit extremt dyr, brist i Europa



Jag handlade lite på Jem och Fix och vid kassan stod det en text att det är brist på pellets, så jag slängde en fråga bara av nyfikenhets skull, vad kostar en pall? Tjejen i kassan sa att det är 5 500 kr per pall just nu, men dom har inga hemma, det är brist hos leverantörer. Jag tappade hakan. Är det sant? När jag kom hem googlade jag det och såklart är det sant, det är brist i hela Europa! Folk hamstrar inför vintern!

När jag hade pellets i huset år 2020 kostade det mig 2 800 kr per pall, vilket var dyrt då. Ungefär 2 200 kr var det 2019 och ännu mindre året innan dess. Nu har priserna (precis som jag trodde då) stigit ännu mer, extremt mycket mer. Det är 100% ökning i pris på strax över 2 år! Det fanns två anledningar till varför vi bytte pellets mot bergvärme.

Den ena är konstanta prishöjningar varje år och här pratar vi 25%+ vilket jag tyckte var rena skandal. Den andra var smidigheten att slippa bära alla påsar in i källaren och pannan krånglade ibland med. Hittade en gammal länk på bloggen om just det här

Svårt att veta om det gynnar bolag som tillverkar pellets eller inte. SCA som jag har i portföljen är stor producent av pellets, blir spännande att läsa rapporten sen. Varför är det brist på pellets? Dels beror det på kraftig minskning av export från Ryssland, Ukraina och Belarus. Det beror även på höga elpriserna som gör att både privatpersoner och företag vill använda pellets istället för el, gas och kol. Pellets används till uppvärmning av hus och till kraftverk.

Vad är pellets för något? Pellets är biobränsle tillverkad av sågspån, kutterspån och andra restprodukter från trä och skogsindustrin. Det är väldigt vanligt att dom används som uppvärmning i småhus och jordbruksfastigheter. En bild ovan på hur dom ser ut. Mellan 6-8 mm långa. Efterfrågan är väldigt liten just nu på sågade trävaror och då saknas det spån för att tillverka pellets.

Det används mellan 5-7 ton i ett hus under ett år. Jag själv använde nästan 6 pallar (5 ton) och det hade kostat mig idag 33 000 kr för att värma upp huset, sen tillkommer hushållsel på runt 8 000 kWh som hade kostat mig (4 kr i snitt per kWh inkl. elnät) 32 000 kr ungefär. Totalt hade jag haft en kostnad på 65 000 kr i el och uppvärmning av huset. Nu kör jag bara bergvärme som värmer hus och det är med övrig el på 13 000 kWh, alltså 52 000 kr. Eller strax över 4 000 kr i månaden.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Intressant. I mitt framtida FIRE-boende som är föräldrahemmet byttes pelletsen ut mot luftvattenvärmepump för ett drygt år sedan. Byttes även den främst av bekvämlighetsskäl och att den började bli gammal. Tur det, då det hade blivit väldigt dyrt köra på elpatron för att man inte får tag på pellets. Det gick åt 5 pallar till det huset och det lutar åt 9.000 kWh el totalt i år (100 m2 boyta + 100 m2 källare, 1970-tal).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just det, det har jag inte tänkt på, det kan ju bli jättebrist under vintern som gör att man varken få tag i pellets eller ved. Då kör man som du säger elpatron vilket kan kosta 2x 😑 Tycker synd om alla äldre, ensamstående och arbetslösa, hur ska dom klara sig?

      Delete