Thursday, October 13, 2022

Trött på elbilar och solceller



Som rubriken säger så är jag trött på elbilar och solceller nu. Oavsett vem man pratar med så finns det alltid någon som klagar på bränslepriser. Då dyker det alltid upp någon som säger, men köp en elbil då. Jaha du, jag ska öppna min tomma plånbok och köpa elbil för 500 000 kronor. Eftersom dom flesta har inte råd att köpa elbil så tar dom lån.

Lånet är inte gratis heller, med ett par procents ränta är det en utgift på ytterligare en tusenlapp i månaden. Om elpriset normaliserar sig så är det ändå inte gratis att köra elbil. Sökte på blocket efter en bra elbil som har färre mil så låg priserna på 700 000 kr! Helt sjuka belopp! Det är få som har råd att äga dom.

Samma tankar har jag kring solceller. Alla pratar om kommande och befintliga höga elpriser. Det finns ju en lösning, du kan installera solceller och få gratis el hela sommaren! Hej igen, jag ska öppna min andra tomma plånbok och lägga beställning på 200 000 kronor. Leverans? Om minst ett halvår. Man behöver nog också ha en bra placering till dom, det tar ju plats på taket, rätt lutning, rätt läge och ingen skugga runt om. Tänk om hagelstorm kommer, klarar solceller det?

Jag hade kunnat säga samma sak till andra, har du inga pengar? Vad synd, skaffa dig ett jobb. Är du olycklig? Skaffa dig en partner. Är du inte attraktiv? Börja träna. Det är lätt att säga saker, men ibland är det väldigt svårt att utföra dom. För vissa till och med, omöjligt. Arbetslösheten är ungefär 8% i Sverige, ingen av dom människor borde köpa en ny elbil för 500+ tusen.

Jag som har okej ekonomi hemma köper inte ens elbil, löjliga priser som kommer aldrig vara ett bra köp. Inte ens om bensinpriset går upp till 25 kronor. Solceller är ett bra köp som borde återbetala sig inom en rimlig tid, men var ifrån tar man pengarna när dom flesta lever från månad till månad? Att låna till en sak man inte har råd med, är det verkligen en bra idé? 

Två Månadslöner

25 comments:

  1. För de flesta är det inte möjligt att köpa varken elbil eller solceller. Helt galet "spartips" tycker jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emm, ja. 🙂 solceller är komplement till annan värmesystem.

      Delete
  2. Anonymous13 October

    Man bör först spara ihop en buffert som är ungefärligt en årsinkomst. Gärna mha börsens ränta på ränta effekt. Det går nog att göra på alla jobb i Sverige idag som är kollektivavtal. Men idag vill ingen vänta, alla skall ha direkt trots man inte har sparat ihop pengarna. I så fall är det ju lån som gäller om du inte har ett par guldbyxor du kan dra fram pengarna från. Lite märklig inställning, typ "jagharsådåligkaraktärattjagintekansparaochskyllerpåalla andraochomständigheterna" jag själv och vad jag gör är inte ens med i ekvationen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13 October

      Buffert på börsen? Bra tips... Din buffert har precis minskat med i genomsnitt 30% sen pandemin.

      Delete
    2. Man ska va glad med -30%. Dom som har buffert i Sbb och liknande ser -80% i år. Klart man snittar ner sig men ändå, rejält back. Klart går det att spara ihop ett par hundra tusen men ingen vill vänta 3-4 år och spara varje månad. Det är inte rolig utgift hellre

      Delete
  3. Va fan, är du inte miljömedveten?
    Skojar bara, det är helt sjuka priser på både celler och bilar. Jag var ute o testade en Volvo C-40 och den var sjukt rolig och trevlig att köra. Men priset! Thanks, but no thanks. Jag tänker inte koffa upp 600 000:- för ny bil, så jädra roligt var det inte. Solceller är visserligen smart och jag hoppas att det blir lag på att nybyggda hus ska ha det. Men kostnaden är sjuk. Jag skulle vilja ha det på mitt hus men som du säger, 200 000:- är lite saftigt för installationen och för oss så kommer det inte att löna sig. Jag kör vidare med min "gamla" gasdrivna V-70 ett tag till......

    Mvh // PP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis man kan köpa en riktigt bra beg. bil för 100 tkr fortfarande. Tänk om c40 tappar 30% i värde på 3 år. -180 tkr. Solceller är nog en trend och är bra att ha just nu, men jag tror om några år kommer vi ha låg elpris igen.

      Delete
  4. Intressant kommentar. Bara för att saker är dyra och för att just du inte har råd betyder ju inte det att det är en god idé för alla andra som har dessa pengar. Normalt sett lyfter man ju inte upp 120000 kr till solceller ur plånkan, man tar ett grönt lån på banken. Likadant med el elbil, leasing kostar runt 3500 kr/månad för de billigaste (men inte på något sätt dåliga). Jag ser det som äpplen och päron, vissa saker kostar i inköp, men du sparar sen på dina fasta kostnader. Vi lade 135000 kr på solceller men har redan efter 2 år räknat hem ca 30000 kr i elräkningar som vi sluppit betala. När vi sedan har ätit upp investeringskostnaden, då är det ren vinst i många år framöver. Likadant med en elbil, även om det finns en del underhållskostnader även på dessa, men inte alls i närheten av en fossilbil. Dock, en lite äldre fossilbil som du själv klarar av att meka med och inte kör så mycket med kommer att vara det billigaste alternativet under ganska så många år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men elbilar har fler nackdelar än fördelar. Laddar länge, långa köer, ont om laddplatser, finns inga i skogen, laddas ur snabbt när du drar tung släp, dyr inköp, stigande elpris osv. Känns som elbilar kan bli riktigt bra i stan men alla andra som bor utanför?

      Delete
  5. Anonymous13 October

    Jag vill ej vara någon besserwisser.

    Du skriver flera gånger om energi och kostnader.
    Du har inget energi bolag i din portfölj.
    Ser Nibe..Har varit på jobb vid Nordic P.Säffle turbinhallen som alstrar el är ej i drift.
    Energibristen tror jag är framtidsfrågan.
    Chevron kanske..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brist på el kommer inte eu tillåta. Nibe gör produkter som sparar el. Energieffektiva. Dom som tillverkar el i min portfölj är Sca med sin enorma vindkraft, solceller satsar många på, castellum, axfood, tesla osv. Bolagen gör mer än man tror

      Delete
    2. Anonymous13 October

      Tänkte på renodlade energibolag.
      Sca,Billerud,Nordic P. alla är energislukare.

      Tycker varje ny pryl nuförtiden går på el.
      Varje familj 5 telefoner etc ungarna egna datorer,TV.

      Delete
    3. Fler installerar solceller, både privatpersoner och företag. Sca tillverkar enormt mycket el, kolla på deras hemsida eller hållbarhetsrapport. Jag förstår hur du tänker men du kommer få se fina rapporter från dessa bolag.

      Delete
    4. Anonymous13 October

      Funderar på att öka i Holmen. Nu 429.
      Ägt i 10 år.
      Ser att jag tog lite vinst i april på 564.

      Har US dollar aktier som det kan vara läge att ta vinsten i.

      Delete
    5. Kan vara en bra affär 👍 följer inte holmen så noga, har köpt mycket Nordic Paper senaste tiden, tycker den är långt undervärderad.

      Delete
  6. Anonymous13 October

    "Att låna till en sak man inte har råd med, är det verkligen en bra idé? "
    Ja, du som pysslar med ekonomi och pengar till vardags borde väl känna till att om avkastningen är större än kostnaden är det en bra idé.

    De som startar företag gör det hela tiden, många har inga stålar så de lånar upp kapital, för att sedan leverera tjänster/varor till kunder, betalar sina leverantörer, ränta och anställda och vinsten tar de ut eller investerar i bolaget för expansion eller produktutveckling.

    Om AP7 SÅFA har råd eller inte vill jag låta vara osagt, men inte har de några 10% av fondförmögenheten som ligger och skvalpar på ett konto, däremot lånar de upp dessa pengar och köper ytterlliggare aktier i fonden för dessa pengar.
    Tror att det kanske har något att göra med att den förväntade vinsten vida överstiger räntekostnader och risk för denna typ av transaktion.

    Så: Ja, det kan vara en bra idé.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan ju vara, men du ser ju själv när vissa rika lånar för mycket och sedan drabbas med överbelåning. Småsparare också. Lån är farligt och många kan inte hantera det väl.

      Delete
  7. Christoph13 October

    Jag har egentligen inget emot att folk tror att elbilar är fruktansvärd dyr. Så länge de är glada över att de kör så billiga bilar i alla fall. Bara när de börja gråta över bensin/dieselpriser då blir det jobbigt att lyssna...

    Själv kör jag en Nissan Leaf årsmodell 2016. Snart 30000mil. Bara för bränslekostnaderna om det vore bensin/diesel hade jag kunna köpa bilen. Elen är i stort sett gratis här i Norrland. Service? Nja... jag byte bromsarna. En gång. Och en uppsättning däck per säsong. Det var allt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som du säger mycket beror på, vart man bor, vilken bil man köper, säkerhet, kvalite, hur mycket man kör, om man har råd osv. Det kan bli en bra affär. För dom flesta är det tveksamt.

      Delete
    2. Christoph13 October

      Självklart. Men de som klagar på priserna är allt för oftast de som skulle "tjäna in" en elbil ganska fort.

      Vi köpte bilen också på billån och kom fram till att månadskostnaden (inkl. ränta) på billånet var billigare än bensinen till gamla bilen. Och det med dåvarande bensinpriser. Och då tillkom olja samt en massa reservdelar och skatt.

      Delete
    3. Christoph13 October

      Och solceller har jag också. Kostade 120k efter bidrag för 12,6 kWp. Gick också fort från beställning till driftsättning. Men det gäller som på börsen: Man ska inte köpa när alla köper. För då blir det dyrare ;-)

      Delete
    4. hehe, precis så det är. Men man kan inte vänta hur länge som helst, priserna stiger ju varje år ändå.

      Delete
  8. Anonymous13 October

    Hörs att ni läser FAKTA på Facebook. Köpte en ny Opel helt elektrisk bil i år 370 000kr. Har köpt ny bil sen 1990 och bytt vart tredje år la 68 000kr i mellan på denna. Laddar hemma och har givetvis solceller på taket en liten anläggning som kostade i rena pengar 84 000kr. Ger ca 7 500 Kw per år. Växs upp å kolla fakta utanför Facebook. Cykelolle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Christoph13 October

      Ja, vi delar erfarenheter här. Och en erfarenhet är också att de som inte kör elbil alltid vet bäst hur dåliga och/eller dem är.

      Delete
    2. Christoph13 October

      ”Dåliga och/eller dyra” ska det var.

      Delete