Thursday, October 27, 2022

Swedbank har återhämtat sig



Swedbank visar för januari – september 4% ökning i försäljning men vinsten sjönk med -6%. Hittills i år är den på 13,38 kr (14,26 kr året innan) per aktie. Är det dåligt? Nej, vinsten i Swedbank brukar ligga strax över 4 kr per kvartal och 16+ kr om året. Den har legat där länge. 2016 var den på 17,6 kr, 2017 på 17,4 kr, 2018 på 19 kr, 2019 på 17,6 kr, 2020 påverkades av jätteböter och extra kostnader som sänkte vinsten med mer än 4 kr, utan böter är det en vinst på 15,6 kr eller till och med lite mer. Förra året var det en vinst på 18,6 kr och i år förväntar jag mig också 13,38 kr + 4 kr = 17,38 kr. 

Utdelning är på 50% så du kan lätt förvänta dig 8,7 kr. På dagens kurs 160 kr är det 5,4% i utdelning. Helt okej med andra ord. Banken borde fortsätta gå bra nästa år också med prishöjningar och högre räntor, det blir helt enkelt mer kvar i plånboken för banken. Jag har en gång funderat på att sälja Swedbank helt från portföljen men bestämde att ha aktier kvar.

Intjäning är stabil och bra även om det dyker upp böter och annat då och då. Jag är själv kund och jag ser utdelning som täcker mina utgifter för bankkort och försäkringar som vi har hos banken. Även om kursen inte kommer dubblas i värde på ett bra tag är det stabil aktie som ger stabil utdelning även under kriser. Just nu gynnas banken till och med.

Man kanske borde ha köpt fler aktier för 110-130 kr när banken var minst attraktiv men samtidigt fanns det andra aktier som steg dagligen och då är man sugen att köpa dom som stiger. Det bästa är såklart att variera lite, just nu stiger aktier inom försvarsindustrin och olja, men ärligt talat tror jag att tåget har redan gått och aktier kommer falla där snart. Vill man ändå investera där så gör det, men glöm inte att minska risken och köpa bolag som är riktigt billiga också. 

Därför har jag 9 olika branscher i portföljen, för att minimera risken i en specifik bransch. Det finns alltid branscher som går bra och alltid någon bransch som går dåligt. I min portfölj just nu är det fastighetssektor som slaktades med -50% i år men annars alla andra aktier verkar stå emot stormen. Jag ligger runt -19% i år och det är inte alls farligt efter kanonbra år innan.

Jag ser potential i aktien att den kan stiga 30% närmsta året, men som börsen är, det skulle inte förvåna mig om aktien föll något inom 12 månader. Oavsett vilket är det utdelning i mars! Äger du några bankaktier?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment