Monday, October 3, 2022

Ränta på 3-4% är normalläge



Bloggen fortsätter att leverera. Under september har jag haft över 18 000 besök! Tack! Som mest har jag haft strax över 20 000 besök men ditt kommer vi igen. Det är jag säker på. Med denna tempot så kommer vi nå en halv miljon besök på bloggen om 3-4 månader. Det borde ske i början på 2023. Det låter helt sjukt när jag tänker på dom första läsare jag hade. När bloggen skapades hade jag ungefär 50 besök på bloggen under en hel månad. 

Mest lästa inlägg under september var Köp fastighetsaktier - Castellum på botten! Det var jag nästan säker på att dom flesta vill läsa om eftersom bolaget mer än halverades i aktiekurs och bolaget är kvalitet rakt igenom. Det är tydlig överreaktion på börsen just nu och dom flesta har panik och förväntar sig en recession nästa år. Det roliga är att börsen troligtvis kommer vända uppåt när vi kommer ditt. Den är framåtblickande och är ungefär ett halvår innan ekonomin.

Just idag är det fortfarande goda tider, folk fortsätter köpa massa saker som vedpannor, elektronik och kläder. Det finns fortfarande enorm efterfråga på bilar, hus, resor och solceller. Men som ni ser är börsen ner -25% eller mer beroende på vilken index man tittar på. Angående högre räntor är det ingen panik heller, det är vad räntorna borde vara på, runt 3-4%, det är inget konstigt. Det som är konstigt att dom var så låga, så länge.

Människor är optimister i grund och botten, dom vill se bättre framtid och dom vill lära sig nya saker. Människor anpassar sig väldigt snabbt och glömmer lika fort. Hur många pratar idag om Volkswagen som hade fuskat med utsläpp på sina dieselbilar? Hur många pratar om Trump idag? Covid? Brexit? Böter som Swedbank betalade till FI eller oroligheter kring böter från USA? Knappt någon. Fundera på det.

Inflation, krig, räntor, leveransproblem, komponentbrist, Ryssland, Kina, Taiwan, gasledningar, pandemin och en rad massa andra saker kommer vara bortglömda om några år. Det kommer komma många nya nyheter som är mer relevanta och intressanta att läsa om. Det som jag försöker göra att är läsa mindre nyheter, fokusera mer på bolag jag investerar i och lyssna mer på VD och vad dom säger och gör. Många glömmer att aktiekursen och bolag är två olika saker, om bolag är fantastisk kan aktiekursen ändå vara -60%. Med tiden dock rättar det till sig. Aktier har alltid varit och kommer att bli den bästa investeringen man kan göra långsiktigt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment