Sunday, October 23, 2022

Investor 17% substansrabatt



Substansvärdet är det enda intressanta i aktien, ärligt talat brukar jag sluta läsa rapporten efter första punkten. Aktien borde ses som en fond, dom äger så mycket av många olika bolag att hur det går för enskilda är inte alls lockande att ens undersöka. Bolaget har funnits i över 100 år så tryggheten finns här. Per den sista september är substansvärdet 204 kr per aktie. Aktiekurs är just nu är på 171 kr. Ungefär 17% substansrabatt.  

Jag köper Investor endast med 18% eller högre rabatt. Allt under är för lite för mig. Det betyder att jag köper Investor aktier väldigt sällan eftersom rabatten är sällan på 18% eller mer. Den brukar ligga runt 14-16% senaste åren men vid dippar kan man fynda lite aktier här. Som ni ser är det på gränsen just nu för att jag ska köpa och det gör jag inte än.

163 kr och lägre börjar bli intressant. Även om jag inte köper Investor just nu betyder inte att du ska göra samma. Det är ett bra köp och det är en bra rabatt. Mina tankar går ett steg till och jag vill överprestera index långsiktigt vilket gör att jag blir mer glad när jag lyckas köpa billigare än dom flesta andra. Som Castellum på 115 kr till exempel.

Investor följde index efter rapporten och föll ner -1% precis som hela börsen. Värdering just nu är okej. Substansvärdet ändras hela tiden, den sista december 2021 var den på 248 kr. Hade det varit samma nu, hade det varit en fynd att köpa aktien. Vem vet, kanske om 3 månader sjunker substansvärdet till 180 och då faller aktiekursen till 150 kr. Ingen vet. Långsiktigt ska Investor ses som en fond med inga avgifter. VD skriver:

Investor har en stark finansiell ställning, med låg skuldsättning, en betydande bruttokassa, en attraktiv förfalloprofil och stark kassaflödesgenerering. Vår ambition är att utnyttja denna styrka för att dra nytta av attraktiva investeringsmöjligheter inom både Noterade Bolag och Patricia Industries". 

"Utan tvekan finns det en klar risk för att makroekonomin kommer att bli mer utmanande. En kraftig konjunkturnedgång kommer förstås att påverka de flesta företag. Vi är dock väl positionerade för tuffare tider. Historien har visat att betydande långsiktiga värden kan skapas av dem som är väl förberedda och har kapacitet att förflytta sig framåt och investera när konkurrenterna inte har det”.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous23 October

    Buy rising stocks and sell falling stocks.
    Jesse Livermore.

    Ericsson,HM och Kinnevik. här har vi hopplöshet. ..Investor sitter på makten i Ericsson . falling stocks.

    Axfood och Handelsbanken bra ledning och rising stock.

    I alla dessa är det ca 100 000 ägare på Avanza



    ReplyDelete
    Replies
    1. Är inte insatt i dom, men HM vet jag iaf att det är en riktigt dålig aktie och med 1 000 andra konkurrenter kommer det aldrig bli bra som innan.

      Delete