Thursday, April 9, 2020

TIN Ny Teknik en nystartad fond



Jag har varit med i utlottningen av en TIN mössa och jag kan stolt säga att jag vann! Det delades ut 30 mössor och det var över 1 000 deltagare. Det är sällan jag vinner något så detta var extra roligt! Vad är TIN fond undrar vissa av er?

TIN Ny Teknik är en nystartad fond (tidigare var namnet Core Ny Teknik). Den startades i januari 2019 och fonden har två duktiga förvaltare Erik och Carl. Fonder investerar i mjukvara, hälsa och spelbolag. Största innehaven just nu är till exempel Embracer, Take Two Interactive, Evolution Gaming med mera. Totalt finns det närmare 50 bolag och fonden har gått upp +31% sedan start.

Avgiften är lite hög på 1,59% per år, så dina låt oss säga 10 000 kr investerade här skulle betala en avgift på 159 kr per år eller 13,25 kr per månad. För den pengen får du fina bolag både i Sverige, Norden och till viss del Europa och USA. Fonden fokuserar på snabbväxande bolag med bra kassaflöden och stark innovation. Bolagen är väl granskade av fondförvaltare då de försöker att besöka runt 400 bolag per år för att förstå bolagen och deras produkter.

Jag har länge haft ett öga på TIN Ny Teknik, speciellt på deras största innehav, då jag vill gärna komma åt bolaget Take Two Interactive då denna bolaget har tillverkat världens bästa spel, som är GTA 5 och inom närmsta åren kommer GTA 6 vilken kommer att säljes som smör. 

Vill helst inte skapa KF konto bara för att köpa en utländsk aktie. Take Two kostar även över 1 000 kr per aktie, så jag vill minimera riskerna och hade gärna köpt TIN Ny Teknik istället. Eftersom jag har även deras största innehav Embracer i min portfölj, så funderar jag på att sälja allt jag har i Embracer och köpa fonden istället, vilket är lite säkrare eftersom fonder har fler bolag och bra förvaltning. Har inte bestämt mig än dock, hur hade ni gjort?

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Stort grattis till mössan :) Svår fråga, det beror nog på hu stor vikt du har i Embracer idag och vad du önskar ha samt jämföra om TIN Fonders Embracer-exponering uppfyller det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej DS och tack! Ska fundera under helgen om jag ska byta ut aktien till en fond. Det är svårt att göra ett beslut när man inte har en aning om framtiden...

      Delete
  2. Anonymous12 April

    Månadssparar i TIN Ny Teknik hos SAVR 1,05% i avgift som en krydda. Ska bli intressant att se hur den står sig mot mina billiga indexfonder om några år. Patrik

    ReplyDelete