Saturday, April 18, 2020

Konkurrenter till mina aktiebolag Del 2 (2)





NIBE har konkurrenter som Thermia och Bosch och anledningen till varför jag valde NIBE är att jag har hört mycket bra om dom, helt ok priser, tillverkas i Sverige och VD har sagt förra året att planen är att växa till dubbelt så stort bolag inom närmsta åren. Det gillar jag.

SCA har inga konkurrenter när det gäller skog, då SCA är största skogsägare i Europa. Samma som Billerud så tillverkar de tryckpapper och massa men även andra saker som elförsäljning, pellets, virke, biobränsle och plantor. Ett bra bolag som tillsammans med Billerud gör en mindre risk i portföljen och bredare produktportfölj.

Securitas är en av mina favoriter eftersom det finns knappt konkurrenter. Den största är nog G4S och till vis del Loomis. När jag är ute och handlar eller tänker på alla jobb jag haft så fanns det Securitas skylt på alla dörrar och fönster. Ett enormt stort bolag som hjälper samhället med säkerhetstjänster. Alla evenemang som ska skyddas, butiker, lokaler, privata hushåll, industrier, hamnar både dag och natt, det finns enorm marknad för Securitas och jag är stolt ägare i bolaget. Att aktiekursen går bara ner är bra, då kan jag köpa fler aktier i dessa oroliga tider.

Skanska har en hel del konkurrenter i Sverige, men eftersom bolaget är verksam världen över så kan man känna sig trygg. Andra byggbolag är JM, PEAB och NCC och jag valde Skanska eftersom det är ett bolag jag har sett ute mest vid byggplatser, bolaget har bra historik och när jag googlade så var Skanska i top 10 världens bästa byggföretag! Enkel val.

Swedbank är nog störst i Sverige, det finns dock fler banker som vill åt deras kunder som Handelsbanken, SEB, Nordea och även småbanker som Resurs, Avanza m.m. Swedbanks historia sträcker sig tillbaka till 1820 då första sparbanken öppnades i Göteborg. Det är ett bank där jag själv är kund i och är nöjd. Aldrig tyckt om andra banker. Eftersom det är väldigt svåra tider för Swedbank så har aktiekursen halverats senaste åren från 220 kr till 110 kr. Kortsiktigt blir det en tuff period några kvartal framöver men när allt har lagt sig så kommer det upp igen, eftersom intjäningsförmåga är enorm. Vinsten under 2019 har varit över 18 kr per aktie och om vi är där igen om ett par år så kan banken lätt dela ut 11 kr eller mer i utdelning per år. Det är mer än 10% utdelning varje år på dagens kurs 110 kr! Efter 10 år får du tillbaka dina investerade pengar. Återinvesterar du så dubblar du pengarna ännu fortare.

Volvo har ett par konkurrenter som är Scania och Daimler (Mercedes Benz). Jag tycker att Volvo är bättre eftersom de har förutom lastbilar även bussar, anläggningsmaskiner och motorer till båtar. Det är ett bolag som håller på att elektrifiera sina maskiner och göra dom självkörande. Det har även kommit ut ett pressmeddelande att Volvo är redo att tillverka lastbilar som kan laddas under körning, men motorvägar behöver uppgraderas till ett sådant system. Jag tycker att bolaget gör bra saker och har en enormt duktiga ledare i styrelsen.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete