Friday, April 24, 2020

Billerudkorsnäs och SCA rapporter Q1 2020




Idag rapporterade mina skogsbolag och vinsterna har sjunkit rätt mycket. Största anledningen var lägre priser och nedstängningen i Kina. Billerud Q1 2020 jämfört med Q1 2019 inom parentes.

Nettoomsättning 6 364 Mkr (6 504 Mkr)
Resultat 164 Mkr (451 Mkr) En minskning med 64%
Resultat per aktie 0,79 kr (2,18 kr)


Jag är glad att det är ingen förlust under kvartalet. Det som är bra i rapporten är att KM7 investering går bra och premiumkvaliteter utökas gradvis. KM7 förväntas vara i full kapacitet 2023 och kunna tillverka dubbelt så mycket som de 3 gamla maskiner gjorde.

Annars stabil produktion även under dessa svåra tider, räknat i antal ton så slog Billerud ett rekord denna kvartal. Synd att marknadspriser har fallit vilket drog ner marginaler i Billerud. Försäljning av papper och kartong har också varit bra speciellt inom Hygien, Hälsovård och Mat. En minskning dock i lyxförpackningar och industri.

Ett helt enkelt blandad rapport med positiva och negativa saker och jag står fast med min investering. Jag tror bolaget kommer att kämpa igenom krisen, inga fabriker har blivit stängda, inga större händelser som påverkat bolaget och produkter som efterfrågas i allt större utsträckning. Det är bra att det finns olika branscher där Billerud säljer sin papper och kartong. Då blir risken lite lägre.

Aktiekursen föll med -3,35% idag men i år ligger Billerud på +5,69%. Mycket bättre än många andra bolag.


Älskar skog och alla produkter som kan tillverkas av det. Dessa två bolag är mina favoriter i sektorn. 

Nettoomsättning 4 793 Mkr (5 076 Mkr)
Resultat 483 Mkr (908 Mkr) En minskning med 47%
Resultat per aktie 0,69 kr (1,29 kr)

Låter som en rejäl tapp i vinst men jämfört med sista kvartalet 2019 så har resultatet gått upp med 1%. Samma gäller även här, lägre försäljningspriser i många av SCA produkter. Bolaget lyckades dock med flera prishöjningar i mars, så det kommer förhoppningsvis bli bättre vinster under Q2 (kvartal 2). 

En ny pappersmaskin kommer att byggas i Obbola och förväntas vara i drift år 2023. Det förväntas att bli en stor efterfråga på förpackningsmaterial i framtiden.

SCA skiftade mer åt mjukpapper och hygienprodukter under kvartalet för att möta ökande efterfrågan. Efterfråga på vanlig tryckpapper har dock minskat. På grund av minskad direktreklam och annonsering har SCA bestämt sig att temporärt stänga Ortvikens pappersbruk. Det förväntas att bli en stopp på 5 veckor under våren/sommaren.

De som både bolagen har gemensamt är att skog påverkas inte av viruset och efterfråga på kartong till mat och hygien produkter har ökat. På andra sidan minskade det inom andra områden som industri och tryckpapper.

Aktiekursen föll med -2,18% idag men i år ligger SCA på +6,21%. Även här mycket bättre än många andra bolag. Det som jag har svårt att förstå är varför båda bolag ligger på plus i år när deras vinster halverades jämfört med förra årets kvartal. Investerare kanske vet något som vi inte vet? Det kanske blir prisökningar under kvartal 2 ändå?

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete