Wednesday, April 8, 2020

Test av batteridriven motorsåg Ryobi OSC1830



Här kommer en liten (ej betald) recension om motorsågen Ryobi OSC1830 batteridriven 18V. Är det bättre med batteri eller bensin tror ni? Jag fick även lite hjälp av en granne som hade egen bensindriver Husqvarna motorsåg. Vi jämförde dom på plats och resultatet blev tydlig.

Batteridriven Ryobi motorsåg som jag använder klarar det mesta, ibland lite långsammare men utan stopp och med rätt bra kraft. Har försökt att såga ner även 30 cm stomme och det gick utan problem. Frågan som många undrar över är hur länge räcker batteri? Jag använder mig av 4 Ah batteri och den räcker en halvtimme ungefär, eftersom jag har två så kan jag såga i ungefär 1 timme totalt. 

Man sågar inte heller konstant i 30 min, det är många pauser emellan att ta bort grenar, flytta på stommar och planera nästa sågning. Så batterier håller rätt bra, sedan när den börjar ta slut låter motorsågen lite svagare och då vet man direkt att snart är det dags att byta batteri. Det som jag skulle rekommendera är minst 4 Ah batteri och helst 5 Ah, då räcker det för de flesta i trädgården. 

Mina 4 Ah batterier laddas på 2 timmar vilket är lagom. Man hinner att ta en paus emellan och sedan kan man fortsätta om man vill. Det är smidigt att slippa sladden som är alltid i vägen och man slipper även bensin och dess lukt. 

Jag tycker att sågen är bra för trädgårdsarbete, fälla mindre träd och är lätt att använda. Jag är definitivt nöjd med köpet. Eftersom vi har fler verktyg inom Ryobi serie så kan vi använda samma batterier till andra verktyg vilket är supersmidigt. Ryobi motorsågen ligger på plats nummer två i popularitet bland batteridrivna motorsågar. Den är även billigare än de flesta på endast 1 995 kr.

Bensindriven Husqvarna var ännu starkare, kunde såga igenom allt utan problem, både uppifrån och underifrån, när det saknades kraft så kunde man trycka på lite hårdare så fick man lite mer kraft, Ryobi hade alltid samma kraft. Husqvarna kändes bättre och mer pålitlig än Ryobi för tuffare arbete, men eftersom vi använder motorsågen endast i trädgården och vi har snart inga träd kvar så räcker det för oss. 

Använder inte heller hörlurar när jag sågar då den låter inte så illa som bensindriven, allt som allt så är vi nöjda och jag rekommenderar gärna andra att köpa batteridriver motorsåg för lite enklare arbeten eller hemma i trädgården. Ute i skogen och fälla tjocka ekar är jag tveksam att den hade klarat sig bra. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment