Wednesday, April 29, 2020

Skanska och Fortnox rapporter Q1 2020



Sista rapporterna som har trillat in igår för denna månaden är från Skanska och Fortnox och jag blev positivt överraskad. Skanskas rapport har varit stark i alla verksamhetsgrenar och det syns på första kvartalets siffror:

Nettoomsättning 41 166 Mkr (35 102 Mkr)
Resultat 2 383 Mkr (355 Mkr) en ökning på 571%!
Resultat per aktie 5,78 kr (0,87 kr)

Även orderingången har ökat med 48%, en fantastisk rapport helt enkelt. Bolaget har inte påverkats så mycket under första kvartalet, men VD skriver att det blir lite tuffare framöver då vissa projekt är nedstängda på grund av regeringsbeslut, främst i USA och vissa projekt går i långsammare takt. I början av året signerades två mycket lönsamma försäljningar som bidrog till en mycket stark start på på första kvartalet. Jag hoppas det fortsätter så resten av året.

För utdelning är det samma sak som i andra bolag, ingen utdelning just nu men bolaget har stabila kassaflöden och kommer att kalla in en extra bolagsstämma i höst.

Angående riktkurser efter rapporten så har det kommit allt mellan 160 - 240 kronor och ena skriker köp medan andra skriker sälj. Lite småroligt att det har lika mycket koll som vi småsparare. Min amatörs analys hämtad från börsdata säger att genomsnittlig P/E tal senaste 10 åren är 14 och förväntad vinst i år är ungefär som förra året strax över 14 kr per aktie. Med enkel matematik 14 gånger 14 är 196 kr. Aktien kostar idag 188 kr är priset är helt ok enligt förväntningarna i år. Faller den till 150 kr igen är det definitivt ett köptillfälle.



Fortnox har alltid levererat fina rapporter med stark resultat, ökande utdelning, bra försälning och fler nya kunder. Helt fantastisk bolag, men man betalar liten premie vid aktieköp. Aktien handlas över P/E 80 när det borde vara hälften av det. Det betyder att förväntningarna är att bolaget ska fortsätta leverera fina rapporter många år framåt. 

Nettoomsättning 160,7 Mkr (113,5 Mkr)
Resultat 41 Mkr (25 Mkr) en ökning på 60%!
Resultat per aktie 0,68 kr (0,41 kr)

Jag sålde hälften av mina aktier förra året när jag dubblade mina pengar och det ångrar jag djupt. Aktiekursen fortsatte att stiga och jag kunde ha haft x3 pengarna idag. Nu har jag lärt mig en läxa, att behålla bra bolag.

60 000 till nya kunder sedan förra året har gjort att Fortnox har nu över 328 000 kunder totalt. Ibland tänker jag vad händer om man ökar kostnaden till kunden på grund av "inflation" med låt oss säga 10 kr. Då får bolaget in över 3 miljoner i kassan extra. Kan Fortnox göra det? Ja, då bolaget har billiga produkter och tjänster till kunderna. Denna investering blir väldigt bra på sikt, jag borde köpa fler aktier när kursen faller lite.

Genomsnittlig intäkt per kund och månad var 137 kr förra året och nu är det 160 kr. Det är precis vad jag pratar om. Nästa kvartal blir det säkert 170 och så vidare. Det är så pengarna växer på kontot, genom att äga fina bolag. 

Skapa Avanza konto via annonsen längs ner eller på höger sida så kan du också börja investera i fina bolag och se pengarna växa. Jag använder mig av ISK konto då den är förmånligast. Vanlig bankkonto är kasst, då inflation äter upp 2% per år och jag i alla fall betalas nyckelkund avgift på 39 kr varje kvartal. Jag vill istället vara på andra sidan och tjäna pengar. Du kan också göra det!

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete