Friday, April 17, 2020

Konkurrenter till mina aktiebolag Del 1 (2)




Idag och imorgon kommer jag att gå igenom konkurrenter för mina bolag. För att mina bolag inte ska gå i konkurs, behöver de göra vinst oavsett vart i konjunkturen befinner vi oss. Förutom vinst behöver bolaget ha stark marknadsposition så att konkurrenter inte tar över kunderna. Här kommer lite tankar kring vilka konkurrenter mina bolag har:

Axfood som äger bland annat Willys har konkurrenter som ICA, Coop och Lidl. Anledningen varför jag väljer Willys framför andra är att de har lägsta priser och ger det lilla extra till sina kunder.

Billerudkorsnäs största konkurrent enligt mig är Stora Enso. Det finns även fler pappersbruk i Sverige, bland annat SCA, Holmen och Rottneros. Anledning att jag valde Billerud är att jag känner igen bolaget, har gjort praktik där, studerat om bolaget i skolan, träffat på många av deras produkter och tycker att framtiden inom e-handels förpackningar och kartong ser ljus ut. Billerud arbetar mycket med innovation och utveckling och har pågående projekt som pappersflaska, kartong som har inbyggda batterier och förpackningar som kommer att kunna ersätta plast.

Castellum konkurrerar med andra fastighetsbolag som Hufvudstaden, Wallenstam och Balder. Anledningen att jag valde just Castellum är att jag tyckte mycket om deras delårsrapporter. VD skriver klart och tydligt att långsiktigt är planen att växa med 10% om året och även börja köpa fastigheter i Finland och Danmark. Castellum har varit en bra investering sedan start 1997. Utveckling på över 1 000% säger sitt.

Embracer har nästan inga konkurrenter i Sverige, däremot finns det stora spelbolag i USA som EA, Activision och Take Two Interactive. Embracer är än så länge ett litet bolag jämfört med andra, men deras speltitlar är väldigt bra som många känner till. Jag tror att i framtiden blir deras spel bättre och bättre och Embracer kommer fortsätta växa som en svamp. Det kan även hända att bolaget blir uppköpt i framtiden eftersom Embracer är bra bolag som många vill äga.

Fortnox är den minsta bolaget jag äger som har sitt kontor i Växjö. Har varit där på studiebesök och har blivit väldigt imponerad på hur fort bolaget har växt. Det finns dock många konkurrenter, bland annat Visma, Kontek, Aspia, HRM m.m. Det som fungerar för Fortnox är att bolaget lyckades automatisera väldigt mycket, har låga kostnader, få anställda och satsar stort på små och medelstora kunder. Alla andra konkurrenter satsar mer på större bolag så Fortnox lyckades ta hälften av Sveriges småföretag, vilket är imponerande volymer! För er som inte vet så säljer Fortnox bokföringstjänster, lönekörning och liknande. Jag själv är utbildad lönekonsult så därför känner jag till bolaget.

Investor är ett investmentbolag, så deras innehav har säkert konkurrenter men det är allt för många bolag att gå igenom. Dessutom är risken mycket mindre att ett bolag som Investor skulle gå i konkurs, eftersom de sitter i ledningsgrupper i sina bolag och har stenkoll på vad som händer. Går ett bolag de äger dåligt så är det bara att byta ut till en annan som går bättre. Äger själv Investor på grund av deras innehav och även för att den är mest ägda aktien på Avanza.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Grymt! Viktigt att tänka igenom även vilka konkurrenter bolagen har, lätt att glömma den aspekten ibland :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verkligen! Man vill inte att ens bolag ska gå i konkurs :)

      Delete
  2. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous07 February

      De fungera inte fr meeeej!!!

      Delete
  3. Anonymous07 February

    Huffhvudsaden e bettre! bror

    ReplyDelete