Wednesday, April 22, 2020

Axfood och Investor rapporter Q1 2020



Som många av er känner till så jobbar jag hemifrån med lönekörning till ett stort bolag i Sverige. När dagen är över så byter jag om till arbetskläder och arbete hemma fortsätter. Det finns många saker som ska göras och först på listan är att måla baksida av huset eftersom vi har inte hunnit göra det förra året. Samtidigt renoverar vi verandan då vissa bjälkar har blivit dåliga...

Jag arbetar från 7:00 till 20:00 i stort sett varje dag och skriver även bloggen på kvällarna. Hoppas ni har förståelse för det. Idag har Axfood och Investor rapporterat och det ser mycket bättre än vad analytikerna hade räknat med. 

Investor har per den sista mars en substansvärde inklusive onoterade innehav på 572 kronor. Idag (3 veckor senare) handlas aktien för 482 kronor vilket ger en rabatt på 16%. Investor verkar ofta ha en rabatt mellan 15-20% och aktien är alltid en bra köp. För vissa andra investmentbolag betalar man en premie istället. Jag trycker på köp i Investor aktie när rabatten är över 25%. Jag hör av mig när det händer.

Axfood har levererat en fantastisk rapport. Alla deras bolag har levererat bra förutom Eurocash då den var stängd på grund av stängd norsk gräns. Annars visar siffrorna ett fint resultat:

Nettoomsättning 13 067 Mkr (11 931 Mkr) en ökning med 9,5%
Resultat 402 Mkr (354 Mkr)
Resultat per aktie 1,93 kr (1,68 kr)


Vill du veta mer i detalj om hur rapporten ser ut och läsa själv hittar du den här. Aktien gick upp under dagen med +5,13% vilket är rätt bra med tanke på att börsen brukar gå upp i snitt med 8% per år. I år ligger Axfood aktie på 4,22% vilket är mycket bättre än börsen som helhet som ligger på -13,78% (OMXS30). Axfood ska ses mer som en värdebevarande aktie som sakta stiger uppåt och risken är mycket lägre än vissa konjunkturkänsliga bolag. 

Axfood passar alla, både nya och mer erfarna investerare. Det är svårt att förlora pengar när man investerar i Axfood. Jag ska köpa mer när aktiekurs faller något någon gång igen. Det händer ibland och det gäller att passa på. Nu är det full fokus på mina största innehav som rapporterar imorgon, Swedbank och Volvo. Jag är positiv kring både men marknaden handlade ner aktier med -20% i respektive. Spännande!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Intensiva dagar du har! Verkligen spännande med rapportperioden nu :)

    ReplyDelete