Thursday, April 23, 2020

Volvo och Swedbank rapporter Q1 2020



Här kommer några tankar kring dagens rapporter. Viktigt att komma ihåg att Volvo på börsen är lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, inte personbilar som många missuppfattar... Första kvartalet visar följande:

Nettoomsättning 91 400 Mkr (107 200 Mkr) en minskning med 16%
Resultat 7 374 Mkr (14 162 Mkr)
Resultat per aktie 2,30 kr (5,22 kr)


Jag hade möjlighet att lyssna på online presentation och tycker att det gick bra. Duktig VD som har koll på marknaden och sin verksamhet. Det viktigaste från rapporten är nog att det kommer att bli ett par tuffa kvartal framöver. Orderingången sjunker snabbt och vissa avbokas. Enda ljusglimten var service försäljning som gick upp något.

Nu i dagarna kommer produktionen att startas igen i Europa, Nordamerika och Brasilien. Det kommer att bli låga nivåer till att börja med för att se hur allting fungerar med leverantörskedjor med mera.

Mina tankar kring Volvo har inte förändrats något. Alla vet att det blir tufft framöver, men en vinst är alltid en vinst. Volvo har även en rejäl kassa på 57,8 miljarder kronor som kommer säkert att göra mycket nytta i dessa tuffa tider. Nytt årsstämma blir istället 18 juni där beslut om utdelning med mera kommer att tas upp igen. 

Aktiekursen föll -5,3% idag och handlas till 119,70 kronor. Det är väldigt svårt att räkna på vart aktiekursen hamnar om 3 månader till nästa rapport, men jag tror på större nedgång. Med tanke på all osäkerhet så skulle det inte förvåna mig om kursen faller till 100 lappen. Jag behåller ändå mina aktier och köper mer när det faller under 100 kronor, ett bolag som Volvo är en av dom bästa industriföretag på börsen, är extremt viktig för samhället, har stark ledning, har lyckats att tjäna massa pengar innan och de kommer att göra det igen när pandemin är över. Då kommer jag ha massa aktier när det vänder.


Min största innehav har redovisat en förlust för första gången på länge. Anledning är såklart böter på 4 miljarder. Tar vi bort dessa böter som är engångsutbetalning så ligger även Swedbank med vinst för första kvartalet i år jämfört med kvartal 4 2019:

Nettoomsättning 10 232 Mkr (11 956 Mkr) 
Resultat 2 313 Mkr (4 428 Mkr)
Resultat per aktie (ungefär) 2,04 kr (3,95 kr)

Är glaset halv full eller halv tomt?  Jag tittar på det positiva och ser en vinst även i Swedbank i år. Jag förstår att många kanske är oroliga för sina investeringar men böter är böter och de ska betalas. Nu har banken sagt att det tittar inte mer på vad som hände 2007 och fokuserar nu på år 2025.

Hela kalaset för penningtvätt under 2020 kommer kosta över 20 miljarder kronor, det inkluderar utredningarna och även åtgärdsprogram. Så med andra ord verkar det som ett förlorad år för Swedbank. Tror att aktien kommer att ligga runt 100 kronors nivå och kommer att vänta på positiva nyheter för att studsa upp något.

Som många säger "tiden går fort" och snart är vi i 2021 och kommer att fortsätta blicka framåt. Bara för att det går mindre bra för Swedbank just nu betyder inte att jag säljer allt och köper annat. Jag är långsiktig och hoppar inte fram och tillbaka på olika trender. Många verkar dock följa korta trender och jag tror det är lätt att misslyckas om man köper för dyrt ett par gånger... 

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Det ska bli väldigt intressant att se hur det går för Volvo att dra igång verksamheten. Jag är också sugen på att köpa om kursen kommer under 100 kr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att det är möjligt om pandemin blir långvarig. Det verkar pågå minst några veckor till... sen får vi se helt enkelt.

      Delete
  2. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com


    ReplyDelete