Thursday, April 16, 2020

MQ är "kaputt"



Börsnoterad klädbutik MQ har idag den 16 april beslutat om att gå i konkurs. Butiker och e-handel stängs tillfälligt för att göra inventeringar och inom kort öppnas butikerna igen och det blir en total utförsäljning av hela sortimentet.

Har varit i butiken ett par gånger innan men köpte inget, inte på grund av höga priser men för att de har en väldigt speciell stil. Även om kläderna säljs för halva priset så tycker jag att det är fortfarande dyrt. Ingen konstigt att de går i konkurs. Viruset gav den sista knuffen som behövdes för att bolaget ska försvinna.

Jag undrar varför ägde folk MQ aktier? Under 2019 var vinsten per aktie -100 kr. Redan där är det en röd flagga. Även försäljningen minskade varje år redan från 2017. Man ska äga bolag som säljer mer varje år inte mindre... Nu blev jag lite orolig, ska analysera mina bolag en gång till så att det inte händer mig.

Visst är det tråkigt för dom som har förlorat sina pengar, men man ska tänka lite efter när bolaget går med förlust, det vänder sällan från rejäl minus till plus. Aktien har stått som högst på 517 kr i december 2015 och idag är den handelsstoppad och kursen ligger på 9,59 kr. Här passar en tysk ord "kaputt" väldigt bra. Det betyder att det är över.

Min åsikt är att det finns alldeles för många klädbutiker i världen och nästan vem som helst kan starta en klädbutik. Man kan starta även online utan att ha en fysisk butik. Därför är det en dålig idé enligt mig att köpa aktier i klädbutiker. Ja, jag pratar om MQ, Boozt, HM, Odd Molly, Björn Borg med flera. Senaste tre åren har dessa bolag en utveckling på mellan -30% till -90%.

Varför ska jag köpa kläder från HM när jag kan köpa online från England med fri frakt/retur? Jag tycker att klädbranscher kommer gå väldigt, väldigt dåligt närmsta åren och även i framtiden på grund av konkurrenter. Sedan tror jag även på att vi kommer att kunna köpa kläder ännu billigare i framtiden, eftersom de har rätt höga marginaler, men det är en annan historia...

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment