Saturday, April 11, 2020

OMG vad har jag gjort?



För ett par dagar sedan köpte jag motorsåg... Idag gick den sönder. Det var inte kvalitetsfel, tvärtom. Det var jag som förstörde den helt. När jag skulle fälla en träd så gick det lite annorlunda än jag tänkt mig...

Motorsågen fastnade i trädet och träden föll åt motsatt håll. Som ni kan tänka er så blev jag förbannad. En gammal nät staket förstördes och av min motorsåg svärd och kedja blev en båg. Inte användbar längre.

står jag där som en idiot, trädet hänger på staketet, grenar över hela trädgård, kan inte ens köra bil ut genom infarten. Fick såga bort lite grenar med handsåg för att kunna köra ut och köpa en ny svärd och kedja till sågen. 

Som tur är var många butiker öppna, men jag hade svårt att hitta det jag behövde. Har besökt Netonnet, ClasOhlsson, K-rauta, Jula, MediaMarkt och Granngården. Lyckligtvis hittade jag en svärd i en affär och en kedja i en annan. Tydligen säljs inte reservdelar i affärer. Endast stora butiker kan ha det, finns inga garantier heller.

När jag kom hem monterade jag den nya svärdet, kedja och allt funkar som det ska. Tur det, imorgon skulle regna. Med lite hög tempo sågade jag bort resten som vi hade kvar och till och med klyvade allt med en yxa. Härligt. Nu har jag lärt mig en läxa. Om en träd lutar åt ena hållet, den kommer aldrig att falla åt andra. Jag ska inte såga ner de som lutar åt vägen, kommer aldrig att hända. 

Nu har jag lärt mig även att vara mer försiktig och tänka till lite extra innan jag gör något. Pinsamt? Ja. Hoppas ingen såg mig.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Det där med motorsågar är tusan läskiga grejor måste jag säga. Varje gång jag ser en sådan så tänker jag hur det skulle kännas om något gick fel och man sågade sig i låret :O
    Skulle inte bli någon bra trädfällare, den saken är klar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kolla på Youtube vad som händer när man har riktiga kläder ;)
      https://www.youtube.com/watch?v=r5VSivQe760
      Killen sågade sig i låret, med flit!

      Delete
  2. Läskigt! Tur att allt efter omständigheterna verkar ha gått väl. Jag har aldrig vågat på mig att testa motorsågen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som du säkert hört innan så finns det alltid något man kan göra när man har hus. Och oavsett vad man gör så behöver man olika verktyg för att underlätta arbete. Nu är allt färdigt och det tog 3 dagar. Hade jag använt handsåg hade jag varit klar året 2022 :)

      Delete