Monday, April 20, 2020

När ska man bottenfiska aktier?



Många älskar att bottenfiska, inte med spö i sjön men på aktiemarknaden. Det betyder att många vill köpa aktier så billigt som möjligt med hopp att det studsar snart uppåt och då får man en rejäl avkastning.

En aktie som går ner i värde fortsätter oftast gå dåligt och många ser sina portföljer tappa värde. När är det botten är det ingen som vet, men jag har ett tips till dig som kanske hjälper något! Efter att ha tittat och lyssnat på enorma mängder investerare på Youtube hörde jag något intressant som jag vill dela med mig.

Botten i en aktie är nådd när bolaget går i konkurs och en aktie är värd noll kronor, men det är inte det vi ska prata om idag. Om vi tar till exempel Swedbank, hur mycket mer kan en aktiekurs falla? Sannolikheten till konkurs är nästintill noll (för att banken tjänar enormt mycket pengar varje år) och vi har redan sett den gå ner från 225 kronor till 105 kronor.

Jag hörde att aktiekursen slutar gå ner när det kommer ut dåliga nyheter och aktiekursen står emot. Kommer det ut fler dåliga nyheter och aktiekursen håller emot så är det mest troligt en botten. Teorin är att oavsett hur mycket skräp du kastar på aktien i form av dåliga nyheter, siffror och statistik så går inte kursen ner. Om det meddelas ut att Swedbank ska behöva betala böter till USA och kursen går upp, då är det nog ett köpläge. Banken har fått enormt många saker emot sig och det har dom haft i över ett år nu, snart räcker det!

Vad tycker du om det, låter det rimligt att en botten är när alla slänger smuts på bolaget och aktiekursen står emot eller till och med stiger? Jag tycker det låter logiskt. Vill gärna höra din åsikt i kommentarerna nedan.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Väldigt bra tankar! Tror också det är intressant läge om kursen stiger på USA-böter.
    Trevlig dag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är rätt tyst kring Swedbank, vi får se vad som händer :)

      Delete
  2. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete