Monday, April 27, 2020

Registrera dig hos A-kassa



Vill påminna er alla att om ni inte har A-kassa rekommenderar jag starkt att vara med. Man får ersättning vid arbetslöshet från A-kassan. Om ni registrerar er i slutet på april så räknas april som att ni har varit med hela månaden. Nu efter alla ändringar som har gjorts på grund av corona så räcker det för att vara med i 3 månader i a-kassan för att få full ersättning vid arbetslöshet (innan var det 12 månader). 

Ersättningstaket har också höjts temporärt till sista december och man kan få som max 1 200 kronor per arbetsdag under 2020. För att få max beloppet behöver du ha tjänat 33 000 kronor eller mer i genomsnitt före arbetslösheten. Skatten ska också dras från ersättningen och den är ungefär 23% (den varierar lite beroende på vart i landet du befinner dig). 

En genomsnittlig lön på 33 000 per månad skulle ge en ersättning på 26 400 kronor som är 80%. Efter avdragen skatt så blir det kvar ungefär 20 000 kr netto per månad de första 100 dagarna. Efter det är ersättningen 70%. Det finns även ett maxbelopp, de första 100 dagarna kan du som mest 1 200 kronor per dag och därefter som mest 760 kr per dag. Det är brutto belopp så du behöver skatta pengarna. En lön på 33 000 kronor ger ungefär:

Första 100 dagarna = 20 000 kr netto (i handen).
Därefter = 13 200 kr netto.

Jag förstår att det är lite krångligt med alla regler och uträkningar, men poängen är att det är dumt att inte vara med i A-kassan. Vid arbetslöshet får man en rätt så stor summa pengar som man kan leva på. Det enda det kostar dig är strax över 100 kr per månad i medlemsavgift.

Du ska välja den A-kassa som passar dig och ditt arbete, du kan använda länken här för att hitta rätt. Alla kostar ungefär lika mellan 90-150 kronor per månad beroende på vilken bransch du jobbar i. Just nu är det många som anmäler sig till A-kassorna så pass på innan reglerna ändras och du behöver vara med i ett år för att få ersättning. Det är superbra att vi har A-kassa, det är som en försäkring mot arbetslöshet. Jag är såklart med, är du?

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Hej,
    Jag gick med A-kassan lite i panik mood i början av Mars faktiskt. Jag har inte varit med den innan eftersom jag jobbar som lärare och det ju råder stor lärarbrist i hela Sverige. Dessutom verkar det som om att man sitter säker i båten så länge man jobbar inom välfärden (skola, polis, omsorg, räddningstjänst etc,) men det är såååå galna tider och allt är upp och ner så jag kände att det var dags att gå med i A-kassan.

    Jag vill också passa på att säga att jag tycker att dina blogg inlägg är superbra och alltid så relevanta. Jag måste skärpa till mig lite och sluta svamla i min egen blogg :-)

    Ha det gott!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
  2. Rätt beslut Anneli! Det lönar sig snabbt när man är med i A-kassan :) Kostnaden är inte så stor heller i månaden. Hellre det än Netflix ;)

    Awww!! Tack så mycket! Jag gillar det du skriver även när det svamlar iväg :D

    ReplyDelete
  3. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete