Monday, April 13, 2020

Positiva saker om Corona



Många är så negativa kring Corona viruset och det är lätt att fastna i det. Negativa nyheter föder fler negativa nyheter. Jag förstår att det är tufft och jobbigt för vissa, kanske till och med någon man känner har blivit drabbad. Jag har funderat lite och insåg att det finns faktiskt några punkter som är positiva i dessa svåra tider för många:

Knappt några köer i affärer
När jag handlar så brukar jag stå i kö i några minuter, men senaste tiden oavsett om det är IKEA eller Willys så finns det knappt några i kön. Det går fortare att handla, det jag behöver finns på plats och sannolikheten att jag träffar någon jag inte vill prata med är liten. 

Få bilar på vägarna
När jag kör till en affär eller hälsar på familjen så är det fler lastbilar på vägarna än bilar. Finns alltid gott om plats att parkera oavsett vart jag kör. Många av oss stör oss på idioter på vägarna som inte vet hur man ska köra så nu är det bättre. 

Att vara permitterad från jobbet
Några jag känner har blivit permitterade (stannar hemma med full lön) eftersom de inte får vara på jobbet. Det är faktiskt riktigt bra, som extra semester! Man kan passa på och pyssla hemma, använda tiden till att läsa mer, lära sig nya saker eller umgås med familjen.

Ingen karensavdrag
Om man har blivit sjuk kan man ansöka om pengarna hos försäkringskassan så får man pengarna tillbaka för karensavdraget. Inte illa!

Jobba hemifrån
Man slipper pendling till och från jobbet vilket är bra för alla. Din plånbok, tid och miljö. Det fanns miljontals som pendlade till jobbet varje dag. Nu är många hemma och kan umgås mer med familjen. Eftersom många är hemma så ser man saker som behöver göras som man annars hade struntat i. Nu blir det gjort!

Semester i Sverige
Är bra för svenska bolag. Man kanske åker iväg någonstans man inte varit innan, upplever Sverige på ett helt annat sätt? Det finns gott om platser att besöka och vädret är inte så dålig som många säger. 

Börspanik
Aktier, fonder, guld och andra värdepapper har fått en rejäl stryk. Varför inte börja spara lite extra varje månad under tiden det varar. Om ett par år kommer vi tillbaka till där vi var innan Corona och då har du samlat en massa aktier billigt. När utdelningarna kommer tillbaka så kommer du få 4-10% varje år bara i utdelning, kursökning blir en ren bonus. Man gör sina bästa affärer i det sämsta av tiderna.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment